Avtal klart för skärgårdstrafik
Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka.
Den stora stridsfrågan, låglönesatsningen, har fått en lösning som Seko är nöjd med.
– Vi har nu lyckats ro i hamn den fråga som konflikten handlade om, nämligen en extra satsning på de lägst avlönade på avtalsområdet. Detta utan eftergifter i andra delar av avtalet, säger Mats Ekeklint, avtalssekreterare i Seko i en kommentar.
Men det satt ganska långt inne, enligt Joakim Hellmouth, ombudsman på Seko med ansvar för skärgårdsavtalet.
– Efter sju sorger och åtta bedrövelser, samt en medling som inte blev någon medling, har vi nu lyckats lösa det här. Och det är ett avtal jag är nöjd med. Vi fick igenom låglönesatsningen utan att det kostade oss något.
Ingen motvaluta alltså?
– Nej, ingenting som kostar oss något. Vi har gjort en del ändringar i allmänna villkoren, men de är kostnadsneutrala.
Vad är det för ändringar?
– Det handlar om korttidsanställningar och semestrar bland annat.
Patrik Eidfeldt, förhandlingschef på Almega tjänsteföretagen, är även han nöjd med att ha kommit i hamn.
– Det är bra att vi nu kommit överens om ett balanserat avtal.
Seko menar att de inte betalt något för låglönesatsningen. Hur ser du på det?
– Det stämmer inte. Det är ett balanserat avtal som innehåller en låglönesatsning, men där den totala kostnaden landar på märkets 6,5 procent.
Så Seko har betalat?
– Om de anser att det inte kostar deras medlemmar något får det stå för dem. Det finns delar i avtalet som gör att våra medlemsföretag sparar pengar, vilket gör att den totala kostnaden landar på 6,5 procent.