Ännu ingen klarhet kring urspårning
Uppgifterna om att man redan i somras varnat för lös räls där tågurspårningen skedde i Stockholm förra månaden stämmer inte. I själva verket skedde urspårningen på ett annat spår, byggd på 80-talet. Men vad som orsakade olyckan är fortfarande höljt i dunkel.
Det var på morgonen den 12 november som ett godståg från Green Cargo spårade ur i tunneln vid Södra station i Stockholm.
Urspårningen fick enorma konsekvenser på trafiken eftersom det spårade ur just mellan Stockholm Central och Stockholm södra – ett trångt och trafiktätt område med både pendel- och fjärrtågstrafik. I över en veckas tid drabbades trafiken av inställda tåg och omledningar.
Snart efter olyckan framkom uppgifter om att bantekniker redan i somras varnat för att rälsen inte satt fast ordentligt på den aktuella platsen. Och att Trafikverket skulle ha känt till detta utan att ha gjort något åt saken.
Men enligt Trafikverket beror det på ett missförstånd. Den så kallade getingmidjan söder om Stockholms central, där fyra spår ska hantera 550 tåg per dygn, är över 100 år gammal och har träsliprar. Det var där man upptäckt lös räls.
– Men spåret i tunneln där tåget spårade ur är byggd på 80-talet med betongsliprar. Och där har inga indicier funnits på att det skulle vara några problem, säger Lennart Hellsing, presskommunikatör på Trafikverket.
Han säger också att det finns en plan för att renovera den gamla delen men det måste vänta tills bygget av Citybanan är klar, så man har andra spår att köra på under renoveringsarbetet.
Jörgen Lundström, klubbordförande på Infranord bekräftar att det handlar om ett annat spår än det som larmet i somras gällde.
– Ja, men det förtar inte allvaret i de enorma brister som finns i järnvägsunderhållet i hela landet, säger Jörgen Lundström.
Sekos förbundsordförande, Janne Rudén, gick dagen efter olyckan ut och menade att det var för tidigt att spekulera om olycksorsaken.
– Det bästa just nu är att invänta de utredningar som görs innan vi kan uttala oss om vad som låg bakom olyckan. Glädjande i sammanhanget är att vagnarna var tomma och inte lastade med miljöfarligt gods eller passagerare. Dessutom klarade sig, som tur var, lokföraren utan allvarliga skador och inga förbipasserande passagerare kom till skada, sade Janne Rudén då.
Både trafikverket och Green Cargo utreder olyckan. Men i dagsläget vet man inget om orsaken.
– Vi har ingen som helst teori om vad som orsakade olyckan. Vad vi vet är att är att det finns ett axelbrott på loket. Men om det var det som orsakade olyckan eller om den bröts på grund av olyckan har vi ingen aning om. Den är nu skickad på metallurgisk analys hos ett externt företag och vi väntar svar efter julhelgerna, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo.
Enligt honom hade just hjulaxlarna undersökts med ultraljud utan anmärkning så sent som två veckor innan olyckan.