Allt tyder på att konflikt bryter ut
Allt talar för att det blir strejk och lockout i skärgårdstrafiken i dag. Igår kväll sa Seko ja och Almega nej till medlarnas slutbud. Almega har inte tagit några nya kontakter med medlarna, enligt förhandlingschef Patrik Eidfelt.
-Nej det har vi inte gjort. Just nu ser det ut som om konflikten bryter ut, säger han.
Konflikten berör såväl trafiken i Göteborg som i Stockholm. Klockan 12 inleds strejken och klockan 15 utvidgas den samtidigt som arbetsgivarnas lockout träder i kraft. Såväl kollektivtrafik som restaurangbåtar berörs.
Sekos ombudsman Mats Ekeklint säger att ansvaret nu helt vilar på Almega, som avvisat ett bud som enligt Seko är godtagbart.
Budet igår skulle ge 6,8 procent på tre år, som Seko krävt. Medlarna hade också föreslagit en arbetsgrupp för att diskutera lönesystemet.
-Vi sa ja till budet från medlarna, trots att det kanske var något sämre fördelning mellan de olika avtalsåren än det tidigare budet, säger Mats Ekeklint.
Han har svårt att förstå varför Almega sa nej till att diskutera tarifflönesystemet, som ju varit arbetsgivarnas krav under hela avtalsrörelsen.
Patrik Eidfelt hävdar att det förslag som medlarna la i går inte alls lever upp till Almegas krav.
-Vi vill modernisera tarifflönesystemet och det finns inte med i förslaget. Dessutom skulle 6,8 procent bli för dyrt eftersom tarifferna driver upp lönekostnaderna mer än individuella löner. Det finns ingen hänsyn taget till det i medlarbudet, säger han.
Almegas påstående att tarifflönerna driver upp kostnadsläget är helt gripet ur luften enligt Seko som hävdar att arbetsgivarna inte lyckats visa det i någon förhandling.
-Arbetsgivarna hävdar att det driver upp kostnaderna i jämförelse med konkurrenterna, vilka konkurrenter undrar vi, säger Mats Ekeklint,.
Patrik Eidfelt medger att Almega inte visat konkret för Seko att tarifferna driver upp kostnaderna mer än individuella löner.
-Men vi har gjort det för medlarna, säger han och hävdar att konkurrensen framför allt kommer från upplevelse- och restaurangverksamhet på land.
Enligt Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, är tarifflönerna inte förhandlingsbara.
– Vi kan sätta oss i en arbetsgrupp men inte om den ska vara bindande. Vi har alltid haft tarifflön och kommer aldrig gå med på något annat. Det är lika bra att de förstår det på Almega.
Även Kenneth Österlund, som är sektionsordförande för Stockholms sjötrafik, är lika övertygad om att tarifflönerna aldrig kommer överges.
– Vi har ju kollat bland medlemmarna och det finns ett hundraprocentigt stöd för tarifferna. Till och med när befälen hade omröstning blev det 44-0 för tarifflön.
Och enligt honom är stridsviljan god.
– Ja, den är fullkomligt kanon. Arbetsgivarna började ju reta upp oss reda för två år sedan och nu har vi ju precis haft en otroligt strulig upphandling så det finns en stridsberedskap som är 100 procent. säger Kenneth Österlund.