A-gruppen rycker ut
Seko Stockholm välkomnar förbundets nya satsning på att värva medlemmar – Projekt 80000 – och ser det som en uppmuntran att fortsätta arbeta med sin egen modell, den så kallade A-gruppen.
Gruppen har varit igång ett år och har hunnit bli både varm i kläderna och framgångsrik. Det har blivit en hel del nya medlemmar och flera nya klubbar som ett resultat av insatserna.
I A-gruppens uppdrag ingår medlemsvärvning, men även att stödja förbundet att bilda klubbar och inspirera medlemmar att gå fackliga kurser och ta på sig fackliga uppdrag.
Gruppen stöttar även klubbar med olika typer av opinionsbildning, Gunnar Westin har exempelvis varit med när tvärbaneklubben i Stockholm kampanjat till stöd för konduktörerna.
Således sysslar A-gruppen med allt från kampanjande till att locka medlemmar att ta på sig förtroendeuppdrag. Att A står för aktivist och A-gruppen för Aktivistgruppen blir då på sätt och vis självklart.
– Vi både organiserar och värvar medlemmar, på en och samma gång, och samarbetar nära med lokala företrädare, säger Gunnar Westin, vice ordförande för Seko Stockholm och initiativtagare till gruppen.
Han är inspirerad av organizermodellen så som Kommunal tillämpar den. Det vill säga att gruppen först kartlägger, tar reda på, vad det är för arbetsplats de ska besöka, vad personalen arbetar med, andelen medlemmar, relationerna mellan facket och de anställda, och så vidare.
– Nästa steg är att vi går dit och sen följer vi upp aktiviteten efteråt, säger han.
A-gruppen har 15 medlemmar. Var och en åker kanske ut ett par gånger per månad, dock aldrig på sin egen arbetsplats. Det är viktigt att komma utifrån.
Medlemmarna tar ledigt från sina jobb och får ersättning från Seko. Hälften av gruppen är postisar, vilket är naturligt tycker Gunnar Westin, som själv är brevbärare på Postnord.
– Postnord är en stor arbetsgivare i regionen. Men det har blivit så även för att Seko Posten genomfört lyckade rekryteringsprojekt som många varit involverade i.
Gruppen har kommit fram till att det är viktigt med kontinuitet, att återvända flera gånger till samma arbetsplats, med samma
gäng, för att på så sätt bygga upp en långsiktig relation.
– Det gjorde vi exempelvis på Menzies på Arlanda, säger Gunnar. Det gav god effekt.
Det senare kan Anders Bäcksten intyga. Förra året var han Sekos kontaktombud på Menzies Aviation. Det var han som tog emot A-gruppen.
– De var jättetrevliga och gjorde ett bra jobb, säger han. De gick runt och presenterade sig och Seko, berättade om fördelarna med att vara med i facket.
– De sysslar med regelrätt medlemsvärvning, face-to-face. Som telefonförsäljning men med den viktiga skillnaden att de hade något bra att sälja.
Flera nya medlemmar blev ett resultat, liksom en klubb.
Vad tyckte dina kolleger om besöket?
– Några tyckte nog att det var jobbigt, det är svårare att värja sig när någon söker upp dig personligen. Vi bjöd dit dem fler gånger och det var uppskattat.
Gunnar Westin var med på Menzies och han är glad att de fick komma.
– Vi hann med flera olika företag under 2016, även Bring Citymail och det lilla företaget Stockholms spårvägar. Nästa mål är att verksamheten ska breddas och fördjupas, till att stödja klubbarna i deras arbete.
Listan är redan lång på intresserade.