Vad gör du på jobbet?

– Det enkla svaret är att jag släpper på och av folk. Men det är ett väldigt brett jobb. I dag bytte jag hjul på en landgång. Det händer att jag svarar på frågor från turister som tror att det är en sightseeingbåt. Eller säger till folk att de inte kan korka upp champagne bara för att de är på en båt!

Är det någon skillnad mellan din båt och båtar som går i skärgården?

– Jag arbetar på en båt som går i kollektivtrafik, den är nybyggd och SL-anpassad. Den är steril, med vita och grå väggar. Det är kalt. Men lättarbetat. Tidigare arbetade jag på en båt från 1873. Charmig men trång.

Har ni några corona­restriktioner ombord?

– Vi bär munskydd. Jag har glasögon som immar igen hela tiden, men det är det värt. Vi tar bara hälften så många resenärer, 98 mot 196. Allt fler passagerare använder munskydd.

Carl Rundlöf

namn: Carl Rundlöf.
ålder: 38 år.
yrke: Däcksman.
arbetsplats: ”M/S Maria” som tillhör Rederi Ballerina och kör kollektivtrafik i centrala Stockholm.

Du är skyddsombud– vad behöver göras?

– Hot och våld har ökat mycket hos oss och jag driver bland annat att vi ska få rätt att kontakta väktare. Sjölagen gör att vi måste ringa polisen eller kustbevakningen. Det behövs en lagändring. Vi har tunga landgångar som vi ska hantera 40 gånger varje dag. Där för-söker vi hitta bra arbetssätt.

Har du någon kollega ombord?

– Det är jag och skepparen. Jag är ensam däcksman, vilket är ett problem om något skulle hända. Jag kan inte ensam evakuera en hel båt samtidigt som skepparen inte kan lämna rodret. Som tur är har inget hänt ännu.

Hur kom det sig att du blev däcksman?

– Jag frågade en skeppare som jag känner om det fanns extrajobb. Det var för två år sedan. Nu är jag fast. Vi jobbar morgon eller kväll och går hem efter jobbet. Varannan vecka är ledig så det är förutsägbart.