Bland folk och fartyg
Vad gör du på jobbet?
– Jag slussar fartyg, förtöjer fartygen i slussen, tar betalt av fritidsbåtar, trafikleder fartyg i Södertälje kanal och öppnar Mälarbron. Det är ett varierat jobb. Jag trivs.
Hur förtöjs de stora fartygen?
– Med trossar eller vajrar. Det kan vara lite svårt så här års när det är fuktigt och isigt. Kajområdet måste vara helt rent från snö och is, jag har flytjacka på mig, om jag skulle falla i.
Har du fallit i vattnet någon gång?
– Nej, tack och lov. Jag har jobbat här i 35 år och klarat mig. Det finns andra faror också, man måste exempelvis vara vaksam på trossen. Om den går av är det livsfarligt, som när man drar i en gummisnodd och släpper ena änden. Fartyg kommer hela dygnet.
Hur ser dina arbetstider ut?
– Jobb två dagar och ledig tre. Arbetsdagar har jag först morgonskift, därefter några timmars vila och nattskift fram till 06, och sen tillbaka igen för eftermiddagsskift från 14.
Finns det några nackdelar med jobbet?
– Ibland när man jobbar helg och sambon är ledig, och det kan vara svårt att somna när man ska vila. Fördelen är att jag är ledig på vardagar ibland.
Du har haft skiftgång i 35 år, det kan slita på hälsan?
– Jag hade högt blodtryck en period när jag hade ett stressigare jobb. Men nu har jag ett fritt arbete, där jag får träffa mycket folk, särskilt sommartid.
Jari Nurmela
Namn Jari Nurmela.
Ålder 52 år.
Yrke Kanaloperatör på Sjöfartsverket, lotsplanering nordost, i Södertälje.
Lön Cirka 28500.
Familj Sambo och tre vuxna söner.
Bostad Bostadsrätt med utsikt över Södertälje kanal.