Tänk dig att det finns en plats där människor regelbundet skadas eller dödas. Tänk att du vet exakt vad som behöver göras för att ändra på detta. Tänk slutligen att nej, det verkar för dyrt och besvärligt, vi fortsätter som vanligt.

Låter det märkligt? Visst, men så är det ofta när det gäller arbetsmiljö, inte minst för vägarbetarna.

En marsdag 1987 samlades regionala skyddsombud på den privata vägsidan i Luleå. Jag var på plats och kan konstatera att inledningsanförandet av vägombudsmannen Raimon Tahvonen fortfarande är aktuellt:

”Det är lätt att bli cynisk när det gäller skyddsfrågor. Men målet är att få en mänskligare arbetsmiljö för våra arbetskamrater. Det måste vi sträva efter. Men det vet vi, att det är vid gud inte lätt.”

Ingemar Nohrén, som var miljöombudsman på förbundet fortsatte:

”Man är lovligt villebråd, fast man är på sin arbetsplats.”

Sedan dess har det gått många år av kampanjer och krav, av utredningar och förslag och av ett och annat beslut. Men fortfarande står vägarbetarnas arbetsmiljö kvar på ruta ett, i det närmaste. Olyckor och dödsfall och så incidenter så många att de nästan blivit en del av arbetet. Oron att råka illa ut växer.

Det är lätt att bli cynisk när det gäller skyddsfrågor. Men målet är att få en mänskligare arbetsmiljö för våra arbetskamrater. Det måste vi sträva efter. Men det vet vi, att det är vid gud inte lätt.

Raimon Tahvonen, mars 1987

Visst har det skett förbättringar och medvetenheten om säkerhet och arbetsmiljö har ökat. Men det finns en rad tendenser som verkar i motsatt riktning, hastigheterna ökar liksom hänsynslösheten, eller bristen på omdöme, hos trafikanterna, inte minst hos yrkestrafiken.

Många nämner också snäva tidsramar och stress som följer av alla upphandlingar.

Det finns absolut skäl att fundera över varför vissa tar sig rätten att riskera andra människors liv, hur man bäst utformar en arbetsplats och undviker stress. Vägarbetarna skulle nog också vinna på en översyn av åkeribranschen. Men det är egentligen enklare än så, led om trafiken eller tvinga ner hastigheten, utan att riskera livet på flaggvakterna.

Regeringen har lovat att gå vidare med ett löfte från valrörelsen, höjda fortkörningsböter vid vägarbeten. Det är en bra början. Se bara till så att det blir av, det kräver vägarbetarna och er egen trovärdighet. Då kanske nästa års säsong blir lite säkrare på vägen.