”Bättre kollektivtrafik ger fler jobb”
En stor sammanhållen arbetsmarknad måste ha en välfungerande arbetspendling. Kollektivtrafiken är avgörande för en rörlig arbetsmarknad där människor kan söka och få jobb efter kompetens.
Att satsa på kollektivtrafiken och förbättra för de som arbetspendlar är därför en av de smartaste investeringar en växande storstadsregion kan göra. Det leder till fler jobb, bättre klimat, ökad jämställdhet och stärker tillväxten. Dessvärre visar LO:s nya rapport att utvecklingen går åt fel håll.
Enligt LO:s rapport som presenterades den 10 april försämras stockholmarnas möjligheter till arbete av opålitlig och dåligt planerad kollektivtrafik. Det kan vi inte acceptera. I Socialdemokraternas framtidskontrakt för Stockholmsregionen sätter vi jobben först. En fungerande arbetspendling är en avgörande del i det.
Enligt rapporten tvingas nio procent av LO:s medlemmar i Stockholm tacka nej till ett jobb eller säga upp sig på grund av otillräcklig kollektivtrafik. Också pålitligheten i kollektivtrafiken brister, hela 47 procent av LO-medlemmarna uppger att deras arbete påverkas av förseningar.
För många av yrkesgrupper, till exempel sjuksköterskor och busschaufförer, finns inte utrymme för förseningar. Idag är 74000 stockholmare arbetslösa, det är en dubblering sedan 2008. Att siffran kan komma att stiga ytterligare på grund av opålitlig arbetspendling är högst oroande. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) däremot, verkar inte se det som ett problem.
Istället för att investera i en smidigare och mer stabil kollektivtrafik vill han försvåra de redan krångliga biljettköpen med ett införande av prisdifferentiering, eller ett så kallat in- och utcheckningssystem. Det skulle snarare hindra än främja arbetsmarknaden ytterligare.
Landstingsmoderaterna har styrt Stockholmsregionen i snart åtta år. Ett styre som präglats av tunnelbanemotstånd, underinvestering i kollektivtrafik och bristande avtalsuppföljning. SL tyngs av förra årets förluster och sjunkande biljettintäkter trots massiv befolkningsökning. På grund av bristande planering användes inte 3,7 miljarder av investeringsbudgeten för kollektivtrafiken upp 2013. Trots att kraftig kritik har riktats mot den politiska styrningen av både interna och externa revisorer märks inga tecken på förändring i Moderaternas prioriteringar.
Om Socialdemokraterna vinner valet ska vi se till att SL möter framtidens behov, Vi ska korta restiderna och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Därför startar vi ett arbete för att identifiera resandebehov och arbeta mer långsiktigt och strategiskt med kollektivtrafiken.
Resenärsintäkter och landstingsskatten ska hushållas bättre för att ge utrymme att underhålla, återinvestera och bygga ut kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan. Därtill inför vi enhetstaxa och slopar de krångliga zonerna, så att biljettköpen blir enklare. Endast så kan vi bygga Stockholm starkare.