Forskare: Problem redan i upphandlingar
Forskare efterlyser ökad kontroll av arbetsplatser på järnvägen – och ändrade regler i upphandlingar för att öka säkerheten för anställda.
– Just nu går vinst före säkerhet, säger Sonja Forward vid VTI.
Sonja Forward, psykolog och forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är kritisk mot upphandlingssystemet av järnvägsunderhållet, så som det fungerar just nu och vill se ett ändrat regelverk.
– Det finns stora aktörer på järnvägssidan som ska göra vinst. Säkerheten prioriteras inte och finns inte alltid med som ett krav i upphandlingen. Därför kan säkerhet kopplat till arbetsmiljön variera väldigt runt om i landet beroende på vem som är projektledare. Finns det som ett krav i upphandlingen, då är det specificerat som en kostnad och då kan man budgetera för säkerheten, säger hon.
Vi tycker att kontrollverksamheten bör skärpas och att kontrollanterna borde ges utökade möjligheter att avbryta arbeten där det upptäcks säkerhetsbrister
2016 presenterade Sonja Forward och Ragnar Hedström, forskningsingenjör, en rapport tillsammans vid VTI om regelverk om säkerhet och arbetsmiljö vid väg- och spårarbeten.
En av slutsatserna var att Trafikverket har begränsade befogenheter och att kontrollen av arbetsplatser på järnvägen behöver utökas. Detta trots att Trafikverket genomför runt 500 inspektioner varje år.
– Vi tycker att kontrollverksamheten bör skärpas och att kontrollanterna borde ges utökade möjligheter att avbryta arbeten där det upptäcks säkerhetsbrister, säger Ragnar Hedström.
Vad beror tillbud och olyckor på i de flesta fallen?
– Risken för olyckor och tillbud ökar i och med att man har en tidspress på sig. Jobbet ska vara klart så fort som möjligt. Man budgeterar ett pris för ett arbete och då är det klart man vill göra klart arbetet inom den utsatta tiden. Men då gäller det att man vet vad som ska göras, att det inte blir några fel på någon maskin, som gör att man skulle behöva längre tid på sig.