Piggare scheman på Green cargo
Green cargo är på väg att införa ett nytt system för schemaläggning. Systemet bygger på sömn- och vakenhetsforskning och ska skapa bättre scheman för skiftarbeten.
Trötthet är ett stort problem för lokförare som kör i skift. Om till exempel ett sent skift följs av ett tidigt uppstår en sömnskuld vilket medför stora risker, för både hälsa och säkerhet.
För att minska problemen inför nu Green cargo ett nytt system för schemaläggning av lokförarnas turer. Systemet, som kallas Fatigue (trötthet), bygger på aktuell forskning kring sömn och vakenhet.
Systemet har testats genom simulerade scheman och ska nu införas succesivt under 2016.
– Tanken är att man ska vara så pigg som möjligt under en skiftgång, men eftersom det är så nytt vet vi inte så mycket just nu. Så det ska bli spännande att se hur det blir, säger Håkan Ederwall, ordförande för Sekos företagsfack på Green cargo.
Han är i grunden mycket positiv till införandet av den nya schemaläggningen. Dock återstår att se vad som blir av det hela.
– Men det kan förmodligen inte blir sämre. Tidigare har man mest tagit hänsyn till att få ut jobben och inte så mycket till hur skiften ligger. Nu får vi se, alla turer ska ju köras och vissa kommer säkert bli missnöjda i alla fall.
Från Green cargos sida hoppas man på förbättrade hälsa hos personalen på lite längre sikt.
– Det kommer ju inte märkas någon skillnad från en dag till en annan och den enskilda individen kommer kanske inte heller uppleva någon större skillnad. Men på sikt, om man ser till helheten, så hoppas vi bättre hälsa och säkrare jobb för våra anställda, säger Johan Gerdvall, chef för produktionsplanering på Green cargo.
Han påpekar också att produktionen, alltså vad man sålt in till kunderna, alltid ligger till grund för planeringen. Men att verktyget ska göra skiften så bra som möjligt. Bland annat genom så kallad framåtrotation, det vill säga att passen läggs i ordningen förmiddag, eftermiddag natt och sedan ledigt. Systemet tar även hänsyn till sådant som att man inte sover åtta timmar om man går av sitt pass klockan sex på morgonen och att vilotiden mellan passen ska vara tillräckligt lång.
– Det kommer ju fortfarande vara lika jobbigt att köra ett nattpass, men verktyget tar hänsyn till det i planeringen, säger Johan Gerdvall.
Planeringsverktyget man använder är framtaget i samarbete med Karolinska institutet. Och är ursprungligen utvecklat för flygbranschen där man har myndighetskrav på sig att anpassa schemaläggningen i enlighet med de senaste forskningsrönen.
Torbjörn Åkerstedt är föreståndare för Stockholm stresscenter som ligger bakom forskningen. Han är positiv till att Green cargo nu börjar använda systemet för schemaläggning.
– Egentligen borde alla göra det här men då krävs en hel del nytänkande. Problemet idag är att man stirrar sig blind på arbetstidslagstiftningen och den klarar inte av att hantera skiftgång dygnet runt.
Som exempel nämner han att om en någon framfört ett fordon i 8-9 timmar måste man ha 11 timmars vila innan man kan köra vidare. Då kan det bli att man måste köra tillbaka på natten, vilket skapar mer trötthet än om man bara vilar ett par timmar och sedan kör tillbaka samma dag.
– Lagen är för oflexibel och tar inte ta hänsyn till när man snurrar på dygnet, då flera faktorer uppstår som multipliceras och skapar mer trötthet, säger Torbjörn Åkerstedt.