”Hoppas de står på sig”
Stödet för Sjöbefälens krav på tarifflöner är stort bland Seko sjöfolks medlemmar.
För dem blir det extra mycket underhållsarbete på de fartyg som blir liggande vid kaj på
grund av konflikten mellan Sjöbefälsföreningen och Almega.
Natten till tisdag bröt strejken ut i skärgårdstrafiken i Göteborg och Stockholm. Sjöbefälen och Almega Tjänsteföretagen står långt ifrån varandra när det gäller tarifflöner och på vilka nivåer man ska synka dagens tre avtal till ett.
Seko Sjöfolk konfliktade och vann slaget om tarifflöner för två år sedan. Så där finns full förståelse för befälens krav.
– Jag hoppas de står på sig, för det är ingen som vill ha individuella löner. Redarna har ju ingen aning om hur bra skepparen är, de är aldrig där, så det blir helt godtyckligt, säger Rikard Mattsson, kontaktombud på Blidösundsbolaget.
Alf Pettersson, kontaktombud på Djurgårdsfärjorna, tror att konflikten kan bli långvarig.
– Det blir lite tråkigt så klart att bara ligga vid kaj. Men vi måste hjälpas åt. När vi strejkade för två år sedan fick vi stöd från befälen, så nu är det vår tur.
Sekos medlemmar som arbetar på de båtar som är uttagna i konflikten arbetar sina vanliga tider, men det blir mycket underhållsarbete.
– För vår del var det två besättningar idag som inte gått ut, Men det arbetar på schemat som vanligt, det finns alltid en massa underhållsarbete att utföra på en båt. Så de har att göra, säger Christer Karlsson på Styrsö Skärgårdstrafik.
Även i den andra frågan, om ett avtal i stället för tre, har Seko sjöfolk redan kommit i mål.
– Vi som gick på det bästa avtalet fick avstå lite i löneökningar, men det är mycket enklare med ett avtal, så jag hoppas de lyckas, säger Kenneth Österlund som är klubbordförande på Stockholms sjötrafik.
Just Stockholms sjötrafik är inte uttagna i konflikten, men de slutar köra på söndag då TRSM tar över deras verksamhet. En trafikstart i full konflikt förmodligen, då alla de fartyg som TRSM bemannar är uttagna från och med måndag.
– Det blir problem eftersom vi ska gå igenom de nya säkerhetsmanualerna då och det kan vi inte göra om inte skepparen är ombord, så vi får se. Annars får vi putsa och fixa ombord, säger Kenneth Österlund.