Spårsvetsaren Moa, 24, jobbar i Oslos tunnelbana – tjänar tusentals kronor mer än i Sverige
Moa Lövris, 24, utbildade sig till spårsvetsare. Nu jobbar hon på ett svenskt företag som underhåller spåren i Oslos tunnelbana och spårväg. Jobbet är både utmanande och välbetalt.
Vad gör du på jobbet?
– Jag är spårsvetsare i Oslos tunnelbana och spårväg. Vi har alltid något att göra. Det är mycket slitage på spåren.
Hur ser en vanlig arbetsvecka ut?
– Jag jobbar natt och jobbar i olika perioder i Norge. Min arbetsgivare hyr ett hus som jag och mitt arbetslag bor i.
Så mycket tjänar Moa
32 500 kronor i grundlön. Utöver det ob- och helgtillägg, samt drygt 1 000 kronor om dagen i utlandstraktamente. Hennes månadsinkomst blir därför omkring 50-60 000 kronor, före skatt.
Ställer aldrig klockan
Hur är det att jobba natt?
– Jag är ingen morgonmänniska. Att aldrig behöva ställa en väckarklocka är helt suveränt!
Vad gör du på fritiden i Norge?
– Inte speciellt mycket. När man umgås hela natten så tar ens sociala batteri slut. Jag sover mest när vi är lediga, och tittar på film eller serier.
Hur blev du spårsvetsare?
– Jag jobbade i hemtjänsten och ville byta inriktning. Jag såg att kvinnor behövs i byggbranschen, men tyvärr låg alla utbildningar långt bort. Då kom jag på att det finns en spårsvetsarutbildning i Vansbro där jag bor.
Moa Lövris
Ålder: 24 år.
Bor: Vansbro i Dalarnas län.
Yrke: Spårsvetsare på Smålands Spårteknik SST.
Arbetsplats: Oslos tunnelbana och spårväg, även kallad Trikken. Arbetstider: 22.00–06.00
Förutfattade meningar
Blev det som du hade tänkt dig?
– Jobbet är roligare. Jag hade en del förutfattade meningar om vilka motgångar jag skulle möta som tjej i en mansdominerad bransch. Men det har gått över förväntan.
Vad hade du för fördomar?
– Jag har hört att jag är den tredje kvinnan som är certifierad svetsare i Sverige. Så jag hade tankar om att jag inte skulle bli accepterad.
Vad tycker du är roligast på jobbet?
– Du blir aldrig fullärd som spårsvetsare. Du lär dig något nytt hela tiden.
– Att termitsvetsa har sin charm. Men det är en process som måste göras stegvis. Du kan inte göra det på så många olika sätt. Elektrodsvetsning är ett hantverk. Du kan laga jättestora sprickor och slitage så att det ser helt nytt ut igen. Ingen svets är den andra lik vilket gör att man hela tiden måste tänka till.
”Du måste ha disciplin”
Skulle du rekommendera att jobba på järnvägen?
– Ja. Men du måste ha disciplin. Man kan inte vara en gnällpelle.
Vad är det mest krävande med jobbet?
– Psyket. Det är tungt, det är drygt. Det är inte kul att jobba i minusgrader, spöregn, blåst eller storm. Det är bara rent pannben som gör att du orkar dig igenom.