– Nu börjar det svida så mycket att man funderar på att sluta helt enkelt.

Det säger läggarmaskinisten Tommy Olsson som veckopendlar från Östersund till jobbet på NCC Asfalt i Södertälje.

För honom och många andra i branschen börjar det bli tufft ekonomiskt med alla prisökningar, inte minst på drivmedel.

Vägarbetare beroende av bil

Enligt Seko Väg och ban, fackets branschorganisation för bland annat vägarbetare, började medlemmar tidigt i år att ringa in till facket för att lyfta problemet om de ökade priserna på bensin och diesel.

De som arbetar med att bygga och underhålla vägar är oftast beroende av att ta bilen till jobbet. Arbetsplatserna ligger avlägset och arbetstiderna är oregelbundna.

Samma traktamente i flera år

På ett år har till exempel dieselpriset ökat 32 procent, enligt Vi bilägare. Varken lön eller traktamente, ersättning för att jobba och bo på annan ort, räcker lika långt som tidigare.

– Det är ju ohållbart i längden. Det som håller mig kvar är arbetskollegorna och att jag trivs så förbannat bra med jobbet. Men det kan ju inte väga upp hur mycket som helst, säger Tommy Olsson.

Kör 18 mil om dagen

Beläggningsarbetaren Mikael Carmenholdt bor utanför Piteå. Han har nio mil enkel väg till jobbet på Peab Asfalt i Boden, där han arbetar i verkstaden på vinterhalvåret.

– Om man kör 18 mil om dagen och pendlar flera dagar i veckan blir det mycket pengar bara på att ta sig till och från arbetet, säger han.

Yngre drabbas hårdast

Mikael Carmenholdt klarar sig bättre än många, då han har betalat av lånen på huset och bor i det elområde som har drabbats minst av prisökningarna.

Men han ser hur yngre kollegor med huslån drabbas hårt. Nu tycker han att något måste göras åt situationen.

– Antingen att man får ersättning via företaget eller att man får göra rejäla avdrag. Annars kan det bli tufft, säger han.

Vill ha högre lön

Läggarmaskinisten Tommy Olsson vill se en rejäl satsning på höjda löner och ersättningar, helst flera tusen kronor mer i månaden.

I dag ligger grundlönen på drygt 35 000 kronor i månaden, säger Tommy Olsson. Han anser att asfaltarbetares löner har halkat efter så pass att det har påverkat statusen på jobbet.

På senare år har han sett vänner som är snickare och rörmokare dra ifrån lönemässigt.

– Våra ersättningar skulle ha korrigerats under högkonjunkturen, men vi har inte tagit för oss. Nu blir det svårt för nu ska alla pressas för att få ner inflationen.

Förslag om att höja reseersättning

Den nya regeringen har lagt ett förslag om att höjda ersättningen för arbetsresor med bil. Förslaget är nu på remiss och föreslås träda i kraft 1 januari 2023.


Förslaget innebär att:

  • Avdraget för arbetsresor med egen bil höjs från 18,50 till 25 kronor per mil.
  • Avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs från 6,50 respektive 9,50 till 12 kronor per mil.