Stockholms spårvägar vinner kontrakt för Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan
Stockholms spårvägar har vunnit ett stort kontrakt för spårvägstrafik. Beskedet tas emot med glädje av Sekos lokala facket, som samtidigt räds att konduktörerna på Lidingöbanan ska tas bort.
Region Stockholm har beslutat att ge Stockholms Spårvägar trafiken för Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan i Stockholm.
Sedan tidigare har aktören trafiken på Lidingöbanan och Spårväg City.
– Det känns jättekul, säger Sebastian von Schmalensée, spårvagnsförare och informationsledare på trafikledningen på Stockholms Spårvägar, samt styrelseledamot i Sekos fackliga klubb.
Det nya avtalet för samtliga banor gäller från och med augusti 2024 och tio år framåt.
Stockholms Spårvägar
Stockholms spårvägar bildades 1915 och drev spårvagnstrafik i Stockholm fram till 1967.
1987 återuppstod Stockholms Spårvägar, med hjälp av den ideella föreningen Svenska Spårvägssällskapet.
Fram till 2010 drev företaget museispårvägen Djurgårdslinjen ideellt. När Spårväg City i Stockholm invigdes 2010 fick Stockholm Spårvägar driva kollektivtrafik igen.
Bergkvarabuss AB, som ingår i koncernen Mekka Traffic Group, tog över ägarskapet i juli 2022. Koncernen ägs till 60 procent av den europeiska infrastrukturfonden CUBE II.
”En svensk aktör”
Sebastian von Schmalensé är särskilt nöjd med att Stockholms Spårvägar är en svensk aktör med en rik historia.
– Det häftiga är att bolaget har den historia den har. Det finns en kultur i företaget att verkligen ta hand om spårvagnstrafiken och få den att fungera, säger han.
Konduktörer kan tas bort
Men allt är inte frid och fröjd. Det finns en oro kring konduktörernas framtid på Lidingöbanan och Spårväg City.
– Vi vet inte hur det blir. Men det är ett osäkert moment huruvida vi kommer att ha konduktörer eller ej, säger Sebastian von Schmalensée.
Trafikförvaltningen i region Stockholm har inte fattat något beslut i frågan än. Det säger Natalie Nordenswan, som är presskommunikatör, och påpekar att regionen kan lägga till eller ta tillbaka konduktörerna under avtalstiden.
”För att möjliggöra trafikering utan konduktör måste trafiknämnden besluta om införande av SL-betalstolpar på båda banorna. Det finns ännu inget sådant beslut”, säger hon i en skriftlig kommentar.