Tågbolaget VR Sverige har vunnit upphandlingen av trafiken inom Tåg i Bergslagen, som körs på uppdrag av regionerna i Dalarna, Örebro, Västmanland och Gävleborg.

Det finskägda järnvägsbolaget tar över trafiken 2024.

Inget krav på att ta över personal

Verksamheten omfattar 200 anställda. De är inte garanterade jobb sedan upphandlingen inte innehöll ett krav på verksamhetsövergång, något Seko har riktat skarp kritik mot.

Normalt sett brukar de anställda följa med till det nya tågbolaget som vinner upphandlingen.

– Det blottlägger hur liten roll vi anställda spelar i det här systemet. Det sitter folk med portföljer och mer eller mindre spelar monopol och vi är bara en komponent, säger Joakim Karlsson, tågvärd på Tåg i Bergslagen och förtroendevald i Sekos klubb 114.

Får söka om sina jobb

Personal som vill arbeta kvar inom Tåg i Bergslagen kommer nu att få söka om sina jobb.

– Vi kommer att försöka skapa ett så attraktivt erbjudande som möjligt och snarast inleda en nära relation med de fackliga organisationerna, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige till Sekotidningen.

SJ vill behålla personalen

Men VR har konkurrens. SJ, som sköter trafiken i dag, är i behov av personal.

– Vi är jätteintresserade av att behålla alla medarbetare på Tåg i Bergslagen, säger Lena Källström, chef för Trafik & Service på SJ.

SJ ska nu ta fram ett förslag som kommer att presenteras för de anställda.

– Vi ska verkligen försöka göra det konkret, så att de anställda vet vad de tackar ja till om de blir kvar hos oss, vilket vi hoppas, säger Lena Källström.

Inte orolig för personalbrist

När MTR tog över trafiken på Mälartåg stod tågbolaget inför personalbrist och inställda avgångar. Hos VR Sverige finns ingen oro för en sådan situation.

– Vi har ingen annan ambition eller plan än att vi ska ha den bemanning som vi har avtalat om, säger Christer Ekelund på VR Sverige.

Vi är trötta på upphandlingssystemet

Joakim Karlsson, tågvärd på Tåg i Bergslagen

Tågvärden om konkurrensen

Tågvärden Joakim Karlsson tror inte att konkurrensen mellan SJ och VR leder till någon större skillnad på löner eller arbetsvillkor.

– Jag hoppas ju det. Men sedan vet vi också att det går att spara pengar på arbetsvillkor och löner när man lägger anbud i en upphandling, säger han.

Kritisk mot upphandlingar

Sekos klubb har inga kommentarer till att just VR Sverige vann upphandlingen. De känner inte till företaget tillräckligt väl.

– Men vi är trötta på upphandlingssystemet. I det här fallet fanns det en klausul som gjorde att SJ lämnade kontraktet i förtid. Det skapar en otrygghet och ovisshet för oss som är anställda, säger Joakim Karlsson.

Tåg i Bergslagen och VR Sverige

Sedan 2016 trafikeras Tåg i Bergslagen av SJ. Hösten 2021 meddelade SJ att man bryter avtalet i förtid.

2024 tar VR Sverige över trafiken. Bolaget är en del av det statliga finska järnvägsbolaget VR Group. 2022 köpte bolaget upp Arriva.

Tåg i Bergslagen bedriver tågtrafik i Dalarna, Gästrikland, Västmanland, Närke och Östergötland. Ägare är Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland och Region Örebro län.