23 januari 2024 kom beskedet om vilka som tar över Stockholms tunnelbana från 2025.


Stockholms tunnelbana har nästan 1,3 miljoner påstigningar varje dygn. Våren 2024 ska beslutet tas om vem som ska köra tunnelbanan från och med 2025.

En jätteaffär värd mellan 40–50 miljarder kronor.

Tidsfristen har gått ut för att lämna anbud i upphandlingen. Det råder strikt sekretess kring vilka bolag som är intresserade. Men vissa företag har själva gått ut med att de vill ha uppdraget.

Franska Transdev och SMRT, som kör tunnelbanan i Singapore, har lagt ett gemensamt bud.

MTR vill fortsätta med tunnelbanan

Till Dagens industri säger även MTR tunnelbanans vd, Caroline Åstrand, att operatören vill fortsätta driva tunnelbanan.

Franska Keolis ska också vara med i upphandlingen, enligt DI.

Alla dessa bolag var i olika konstellationer med i kampen om tunnelbanan förra gången.

Det var även Arriva, som sedan i somras ägs av finska VR Group. Bolaget driver exempelvis Tvärbanan och Saltsjöbanan i Stockholm, samt Pågåtåg och Östgötapendeln.

”Vilka anbud som VR har lämnat eller avser att lämna är något som vi inte kommunicerar externt”, skriver Christer Eklund, kommunikationschef på VR Sverige, till Sekotidningen.

Inte intresserade denna gång

Även S-Bahn Berlin GmbH, ett dotterbolag till tyska Deutsche Bahn, var med i upphandlingen sist. Så är inte fallet denna gång.

”S-Bahn Berlin GmbH avser inte att driva Stockholms tunnelbana”, skriver presstalespersonen Sandra Spieker till Sekotidningen.

Sekotidningen har sökt både franska RATP, som bland annat kör Paris tunnelbana, och Vy Tåg, som har tagit över Tågkompaniet som la ett anbud förra gången.

Vy Tåg uppger att Region Stockholm har undersökt intresset hos företaget.

”Vi har fått förfrågan men jag kan i dagsläget inte kommentera om vi valt att lämna in ett anbud eller inte”, skriver Marie Torneus, marknads- och kommunikationschef på Vy Tåg.

RATP har inte återkommit med besked.

Seko: ”Viktigt lyssna på oss”

Seko kontaktar alla företag som de vet är intresserade eller tros vara det.

Bolagen får ta del av olika frågor som är viktiga för facket, till exempel utökad bemanning.

– Våra åsikter är viktiga. Det går inte att driva tunnelbanan om man inte har personalen med sig, säger Jannis Konstantis, ordförande för Seko Tunnelbanan med cirka 1 000 medlemmar.

Jannis Konstantis
Jannis Konstantis, ordförande för Seko tunnelbanan.

Vill se tunnelbanan i egen regi

Seko hade helst velat se att SL driver tunnelbanan i egen regi. Facket anser att upphandlingarna kan leda till att arbetsvillkor pressas och att passagerarsäkerheten försämras.

När tunnelbanan trots det upphandlas tar facket inte ställning till vilket bolag man föredrar.

– Vi ska bara säga nej till om det finns bolag som exempelvis inte vill ta över personalen, inte vill följa kollektivavtal eller så, säger Jannis Konstantis.

Upphandling av Stockholms tunnelbana

Sedan 2009 har MTR, som är en Hongkong-baserad koncern, kört tunnelbanan. MTR skulle egentligen bara driva tunnelbanan fram till 2023, men på grund av coronapandemin förlängdes kontraktet.

2025 börjar en ny operatör köra tunnelbanan, om inte MTR vinner upphandlingen och får fortsätta.

Kontraktet är värt 40–50 miljarder kronor och gäller i 11 år.

När MTR vann upphandlingen 2009 fick drygt 3 000 personer välja att följa med till den nya arbetsgivaren.

MTR vann bland annat för att ha presenterat lösningar för att minimera risken för störningar och ha bra lösningar för fordonsunderhåll och information.

Källa: SL