I hög hastighet backar Emma Olsson sin 15 ton tunga betongbil. Med millimeterprecision stannar hon precis intill bryggan där chaufförerna står när de rengör betongtrummorna på bilarna. Men det är inte bara känsla hon kör på.

– Det finns massor med speglar och en kamera som filmar bakåt. Jag har egentligen bättre koll här än i en liten personbil.

Men, menar hon, det tar ett tag innan man får en känsla för var man har bilen, hur stor den är. Hon har kört i två år, så det mesta sitter nog där.

– Ändå hamnade jag i diket för inte så länge sedan. Jag hade otrolig tur som kom undan med bara chocken. Hela förarhytten var intryckt förutom just där jag satt.

Hon berättar att lokalpressen skrev om det och nämnde att det var en kvinnlig betongbilsförare. 

– Så alla visste ju att det var jag. Sedan fick jag en del gliringar om tjejer bakom ratten och så där, men det kan jag ta.

Emma Olsson började på Markanläggningar i Örebro i januari förra året. Fyra månader senare blev hon gravid.

– Men det var inga som helst problem när jag berättade för chefen. Under min mammaledighet tog han in en vikarie, ytterligare en tjej, och hon blev kvar när jag kom tillbaka.

Hon kom tillbaka efter mammaledigheten när dottern var åtta månader.

– Då tog alla för givet att hon hade börjat på dagis. Men nä, hon har en pappa också, var jag tvungen att förklara. Då undrade de hur länge han skulle vara hemma, och när jag sa halva tiden så tyckte de ”oj, så ovanligt”.

– Och det var inte bara gamla stötar som reagerade så, utan även unga människor som borde veta att det är vanligt att dela på föräldraledigheten.

Nu körs alltså två av Markanläggningars tre betongbilar av kvinnliga chaufförer.

– Det är en ren slump, säger Emmas chef, Håkan Olsson (nej, de är inte släkt). Jag hade en vakans och det var två tjejer som sökte. Emma fick jobbet men så blev hon gravid och jag sökte en vikarie. Då var det en annan tjej som sökte och när Emma kom tillbaka lyckades jag få en körning till, så även vikarien kunde fortsätta.

Han får inga negativa eller ifrågasättande kommentarer om sina anställda, snarare positivt förvånade. Men han märker ju att det är en grej som uppmärksammas.

– Som att du skriver om det nu. Men det funkar bra, ur ett arbetsgivarperspektiv finns det inte några skillnader i intäkter eller något annat bara för att de är tjejer. Och det är det som är intressant för mig.

Med 66 procent kvinnor är företaget unikt i väg- och banbranschen visar en titt i Sekos medlemsregister. Totalt finns det 875 kvinnor som är aktiva väg- och banmedlemmar medan männen är över 20 000. Det innebär att det går 25 män på varje kvinna, vilket är lägsta andelen bland Sekos branscher. Men Emma gillar att arbeta i en utpräglat manlig miljö.

– Jag tycker det är lättare att ha att göra med killar än tjejer. Det blir lätt en massa skitsnack om det bara är tjejer. Det slipper jag här.

Och det var stämningen som lockade henne in i yrket från början. Hon hade fått sommarjobb vid en bergtäkt där hon satt och vägde lastbilarna för att se hur mycket de lastade.

– Jag gillade miljön och stämningen när chaufförerna kom ut och tog sina raster. Så på hösten tog jag lastbilskort och fick jobb med en gång.

Först körde hon grus.

– Men det var så enformigt, fram å tillbaka, fram å tillbaka hela tiden. Betong är slitigare och med sämre arbetstider. Men det är mycket mer varierat och roligare tycker jag, men det är många som hatar det.

Och hon gillar att det är lite slitigt och skitigt att köra betong, har aldrig gillat att sitta stilla. Även om det så klart blir en del sittande när hon kör, så är det mycket annat som ingår i tjänsten.

Bland annat ska bilen och framförallt betongtrumman rengöras. Minst en gång om dagen sköljer hon ur trumman och spolar av bilen på utsidan.

Om man inte rengör ordentligt härdar betongen inne i trumman och blir svår att få ut. Bilen hon kör köptes begagnad och förre ägaren verkade inte varit alltför noga med rengöringen.

– I måndags bilade vi bort en kubikmeter betong inifrån trumman. Vi var tre personer och det tog oss en dag. Man får krypa ner och sitta därinne och bila. Det är mörkt, trångt och fruktansvärt dammigt, så det är inget drömjobb precis.

En kubikmeter betong väger nästan två och ett halvt ton, så man förstår att det tog tid att få ut alltihop.

På det stora hela tänker Emma inte så mycket på det faktum att hon är kvinna i en extremt mansdominerad bransch.

– På de stora byggena där vi kör ofta är folk så vana, så de reagerar inte på att det är en tjej som kör. Men på mindre ställen och hos privatpersoner så får jag alltid höra någon kommentar.

– Även om en del försöker ta över mitt jobb och hjälpa till på ett sätt de aldrig skulle göra med en kille, så verkar de flesta bli positivt överraskade och tycka att det är kul när det kommer en tjej.

Andel kvinnor Sekos branscher

  • Väg & ban                    4 %
  • El/Energi                       6 %
  • Försvar                         26 %
  • Trafik                            28 %
  • Tele                              31 %
  • Post                             37 %
  • Sjöfolk                          41 %
  • Vård                             41 %
  • Civil                              60 %
  • Totalt                            26 %