Mitt på scenen står SJ, lite ynklig och avklädd allt utom sina kalsonger. Spåren, verkstäderna, stationerna, allt är borta. ”Ni kan väl åtminstone låta mig behålla mitt namn” klagar det statliga bolaget. Men nej, bort med Statens Järnvägar. SJ betyder nu inget annat än just SJ.

Så inleds ”Hela folkets järnväg” en svidande och rolig satir  Uppsala stadsteater om tillståndet inom den svenska järnvägen. Hur gick det egentligen till när Marknaden skulle ordna allt till det bästa?

Sällan har väl en teaterpremiär kommit mer rätt i tiden än den här, och aldrig har nog den svenska järnvägen skildrats på ett ljuvligt elakt sätt.

– Hälsa alla sekoiter inom järnvägen att de måste komma och se pjäsen. Den är deras hämnd!

Hälsningen kommer frän Gertrud Larsson som skrivit pjäsen.

Hon har tidigare skrivit ”Den flygande handläggaren”, en rasande och rasande rolig satir om Försäkringskassan som drog busslaster med anställda på Kassan till Uppsala.

I ”Hela folkets järnväg” dyker Gunnar Malm upp, en man som får total panik av den svenska vintern. Vi möter en twittrande infrastrukturminister som ser Sverige som ett föredöme för hela Europa, samtidigt som hon själv inte är direkt ansvarig för någonting överhuvudtaget.

Och där kommer finansmarknadsminister Norman, Ulf Adelsohn och Jan Sundling, före detta respektive nuvarande styrelseordförande i SJ.

Gertrud Larsson har lagt ner mycket tid  research inför pjäsen. Hon har läst mycket och pratat med anställda inom olika områden av järnvägssverige. Och blev med tiden rätt arg och upprörd.

Hon träffade en kvinna på Traiffcare som berättade om den förnedrande behandling som städarna utsattes för när SJ tog över tågstädningen och de anställda tvingades bevisa att de klarade av det jobb de haft i många år.

– Jag blev så förbannad när jag hörde hennes berättelse. Det var efter att jag hört den som jag satte mig för att skriva, och hon finns med i pjäsen.

Visst handlar pjäsen om järnvägen. Men förutom den bitande satiren finns ytterligare en likhet med ”Den flygande handläggaren”, nämligen new public management, det ekonomiska system som ska lyckliggöra den gemensamma sektorn med hjälp av konkurrensutsättning, privatisering, målstyrning och decentralisering. Kort sagt det system som förvandlar medborgare till kunder, och det system Gertrud Larsson ser som ett grundläggande problem i dagens samhälle.

”Hela Sveriges järnväg” spelas på Uppsala stadsteater från 14 februari till 29 mars. För regin står Anette Norberg.