Under sina 16 år på Postnord har Lisa Bäckman kunnat dela ut post med cykel. Men inte nu längre. Utdelning av post varannan dag har lett till nya arbetssätt, och skärpta krav på att anställda måste ha körkort.

Flera körkortslösa brevbärare tog ett avgångsvederlag förra året när arbetsgivaren fattade beslutet. Några vill hellre stanna kvar. Lisa Bäckman är en av dem.

– Jag har aldrig haft ett annat jobb. Jag vet inte vad jag skulle vilja göra om jag inte gjorde det här. Att vara brevbärare är min trygghet och en stor del av vem jag är, säger hon.

I februari blev Lisa Bäckman uppsagd från postkontoret i Årsta och tackade ja till ett omställningsavtal. Under sin uppsägningstid på 12 månader kan hon återanställas om hon lyckas ta körkort. Även upp till nio månader efter att hon slutat på Postnord.

Brevbärare tog lån och blev uppsagd

Nu finns det bara ett hinder i vägen. Tanken att sätta sig vid bilratten skrämmer henne.

– Det känns omöjligt. Jag har inte börjat ta lektioner, och än så länge har jag mycket tid på mig. Men tiden håller också på att rinna i väg, säger Lisa Bäckman.

Att vara brevbärare är min trygghet och en stor del av vem jag är.

Lisa Bäckman

Körkortslösa brevbäraren Anders har också blivit av med sin fasta tjänst. Han vill vara anonym och heter egentligen någonting annat. Han trivs så pass bra på Postnord att han tagit ett stort lån för att ta körlektioner.

– Det har gått dåligt. Jag har inte klarat uppkörningen. Varje gång har jag tänkt ”Kuggar du nu, så förlorar du jobbet”. Och det är precis vad som har hänt. Till slut blev jag uppsagd, säger Anders.

Från början befarade Seko Posten att så många som 180 körkortslösa brevbärare skulle bli uppsagda i Stockholmsregionen. I slutändan blev det drygt 20.

– Men de anställda är informerade om att det kommer att komma en omgång till av uppsägningar, att man inte sitter säkert, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör på Postnord.

Brevbärare ska vara flexibla

I över 20 år har Postnord krävt körkort vid nyanställningar. Ändå har körkortslösa fått jobb, särskilt i Stockholmsregionen, där behovet att dela ut post med cykel fortsatt är stort.

– I en framtida distribution, nu och framåt, kommer brevbärare att köra ut båda brev och paket. Vi förväntar oss att våra medarbetare ska kunna vara flexibla mellan olika fordonsval. Det får inte fastna i att man inte har körkort, säger Agnes Karlsson.