Inte för egen del i alla fall. Han tycker att det är okej att gå ner i lön under en övergångstid. Och lite mer ledigt är inte fel. Fem lediga dagar är utlagda i februari.

– Visst kommer det att kännas lite, men vi får mer betalt för den tid vi jobbar och kan man rädda en del jobb så är det bra, säger han. Vi får se i höst. Det kan hända saker fort.

Mikael Danielsson har en kombinationstjänst som lokförare och växlare i Hallsberg och har arbetat på Green cargo i 25 år. För honom kom inte krisavtalet som någon överraskning.

– Det var rätt väntat. Företaget var här och presenterade sina varsel efter att facket först sagt nej till ett avtal. Då var de riktigt fula, sa att det var fackets fel, säger han.

Det enda goda med det var att det för första gången gick upp för många anställda hur allvarligt läget var. Och att krisuppgörelsen på så sätt blev begriplig.

Har du haft mindre att göra?

– Nej egentligen inte. Kanske kortare tåg på sina ställen och inställda avgångar. Det ska bli intressant att se hur vi klarar det här. Det vet vi inte förrän vi kört ett tag. Fyra lokförare har redan bytt jobb.

Samtidigt tycker han att det verkar konstigt om verksamheten fungerar med kortare arbetstid.

–Det här kan kanske vara ett sätt att rationalisera verksamheten, säger Mikael Danielsson.