Vill bli av med personalen – går i konkurs
Entreprenören och dokusåpapersonen Leif-Ivan Karlsson gillar inte personalen på M/S Birger Jarl och är irriterad på att de ”skyddas av facket”. Därför sätter han bolaget i konkurs för att bli av med dem.
Leif-Ivan Karlsson köpte Birger Jarl förra sommaren och skulle skapa ett maritimt nöjescentrum, enligt tidningen Stockholm Direkt. Men det blev inte som han tänkt och nu väljer han att sätta driftbolaget, där personalen är anställd, i konkurs. Han tänker sedan driva verksamheten vidare, men utan egen personal utan bara inhyrd.
– Det går inte att få någon styrsel på personalen. De sjukskriver sig hela tiden. Och de är skyddade av facket. Det som hände var att jag fick ha dubbel personal. Sedan i somras har jag gått minus tre miljoner kronor på verksamheten, säger han till Stockholm Direkt.
Chang Strömberg på Seko sjöfolk är upprörd över planerna.
– Vi blev kallade till ett mbl-möte i januari. Där framförde de att de ville bli av med personalen och ta in en entreprenör för att sköta verksamheten. När vi förklarade att det i så fall skulle bli övergång av verksamhet och att personalen då skulle få följa med sa de rakt ut att de skulle sätta bolaget i konkurs, för då gäller inte de reglerna.
Det handlar om cirka 15 tillsvidareanställda och ett stort antal visstidsanställda som nu blir av med jobbet. Konkursförvaltaren säger till Stockholm Direkt att man ordnat statlig lönegaranti åt ett 50-tal personer.
Men enligt Chang Strömberg täcker inte lönegarantin de uteblivna lönerna för de tillsvidareanställda.
– De flesta har sex månaders uppsägningstid, dessutom har de sparad semester och komp- och övertid. Då räcker inte maxbeloppet på 170 000 kronor i garantin långt.
Han menar därför att staten eller konkursförvaltaren bör utnyttja sjölagens paragraf om sjöpantsrätt. Då tas fartyget i pant för uteblivna löner.
– Det är galet om staten ska stå för lönerna bara för att han vill bli av med personalen. Jag har pratat med kronofogden och de är positiva till att använda sjöpantsrätten, men det är lite osäkert vem som ska göra det. Men vem som helst kan begära sjöpantsrätt så i värsta fall får vi göra det för att säkra lönerna. Men då blir vi ägare till ett fartyg och det vill vi helst inte.
På måndag (13/3) läggs verksamheten ner. Men enligt Leif-Ivan Karlsson dröjer det högst någon månad innan den är igång igen, men då utan egen personal.