För ett år sedan fick Trafikverket hård kritik för att ha tappat kontrollen över antalet entreprenörer i det så kallade stängselprojektet. SVT Småland avslöjade att inblandade bolag betalat för låga löner. Sekos kontroller bekräftade misstankarna.

En av Trafikverkets leverantörer, BCA Entreprenad, hade en entreprenörskedja på upp emot 20 olika bolag.

Det har dock inte hindrat Trafikverket från att teckna nya kontrakt med företaget. Senaste kontraktet tecknades i februari i år. BCA Entreprenad ska fortsätta bygga stängsel i södra Sverige.

Enligt Trafikverket är det inget konstigt.

-Vi kunde inte verifiera något brottsligt förra året, vilket är ett lagkrav för att kunna utesluta leverantörer, säger Trafikverkets upphandlingschef Katarina Norén. Företaget har dessutom skärpt sina rutiner. I dag har de max tre underentreprenörer.

Katarina Norén lägger till att Trafikverket i sin tur skärpt uppföljningen av sina projekt när det gäller sociala villkor. De nya rutinerna lägger större vikt vid uppföljning av krav på minimilöner, arbetstider och semester enligt de krav som finns i utstationeringslagen. Projektledare och inköpare utbildas i det nya arbetssättet. Dessutom ska Trafikverket under 2017 göra ett hundratal revisioner av om och hur företagen följer de sociala kraven.

-Vi har ställt krav och följt upp dem tidigare också, det nya är att vi systematiserar uppföljningen. Vi har 2500 pågående projekt och ökar frekvensen i kontrollerna. Vi kommer exempelvis att ställa frågor om löner, arbetstider, jämställdhet och etik på våra byggmöten. Det har vi inte gjort tidigare, säger Roger Rang, ansvarig för hållbarhet och sociala villkor på myndigheten.

Än så länge går det inte att mäta eller se om skärpningen lett till förbättringar, betonar Katarina Norén.

-Det kommer att ta tid, säger hon.

Men det räcker inte med uppföljningar.

-Vi vill också ha in fler tips om oegentligheter. Vi har en visselblåsarfunktion på vår hemsida där vi tyvärr får in väldigt få tips, säger hon.

Torbjörn Jönsson är järnvägsansvarig inom BCA Entreprenad. Han säger att det inte var någon underentreprenör som bröt mot lagar och regler förra året, allt har godkänts av Trafikverket. Men företaget tog lärdom av det som hände, hävdar han.

-Vi hamnade i en situation med för många underentreprenörer, vi tappade kontrollen. Det har lett till att vi nu bara anlitar en eller två underentreprenör till nya projekt. Dessa får i sin tur inte anlita egna entreprenörer. Allt ska gå genom oss.

Torbjörn Jönsson välkomnar förra årets granskning eftersom det gav BCA Entreprenad möjlighet att göra rätt.

-Vi fick reklam också, visserligen negativ sådan, men nu vet alla vilka vi är. Jag säger som Simon Spies, all uppmärksamhet är bra.

Enligt Seko finns inget som i dagsläget pekar på att BCA Entreprenad eller något annat stängselföretag missköter sig. Facket har dock branschen under särskild uppsikt.