Trots att Trafikverket i sina kontrakt kräver att samtliga underentreprenörer ska godkännas, har ingen uppföljning skett förrän SVT tog kontakt.

Nu kräver Trafikverket att huvudentreprenören BCA Entreprenad senast i dag ska redovisa vilka företag de anlitat. Ännu har dock ingen lista kommit in till Trafikverket.

Det finns även misstankar om att de företag som befinner sig längst ner i entreprenörskedjan, inte följt de minimikrav som Trafikverket ställer på löner och arbetstider.

SVT har intervjuat en stängselbyggare från Rumänien som hävdar att han arbetet 60 timmar per vecka utan ob-ersättning.

-Vi har inga bevis för att enskilda medarbetare farit illa. Men det stämmer att vi inte haft kontroll över vilka underentreprenörer som arbetat i projektet. Det ska vi ha. Projektledaren har inte gjort som han ska, säger Katarina Norén, inköpschef på Trafikverket och ansvarig för upphandlingarna.

Hon menar att Trafikverket måste sätta större press på entreprenörerna genom att förbättra uppföljningen.

-Vi ska ligga på och vara jobbiga. På så sätt kan vi rensa bort de som inte sköter sig, säger Katarina Norén.

Patrik Nilsson är ansvarig för järnvägsavdelningen på BCA Entreprenad. Han säger att företaget skickat in den lista Trafikverket efterfrågat.

-Vi har litat på våra samarbetspartners. Vi har avtalat om att de inte i sin tur får anlita företag utan att vi godkänner dem, men det har inte skett, säger han.

Patrik Nilsson hävdar att BCA när de fick kännedom om de nya underentreprenörerna försökt ta reda på vilka villkor som gällt, och att det inte visat på några oegentligheter.

-Vi har vänt oss till Skatteverket och Bolagsverket bland annat, men inte hittat något.

Hittills har ni har litat på era samarbetspartners. Kan ni göra det framöver?

-Nej, vi måste lita mindre och kontrollera mer framöver. Vi kommer inte att samarbeta med de aktuella företagen igen. Vi accepterar inte att företag vi samarbetar med inte sköter sig när det gäller löner, skatter och annat.

Seko är ett av flera fack som uppmärksammat att flera icke godkända företag varit inblandade i stängselbyggandet och Seko har tryckt på Trafikverket för att de ska vidta åtgärder.

På plats i Småland har bland andra ombudsman Rolf Sjöstrand sett hur anställda sprungit iväg när facket kommit på arbetsplatsbesök.

-Det är en indikation för oss på att det inte står rätt till, säger han.

BCA Entreprenad har lagt anbud och fått ytterligare uppdrag av Trafikverket. Trots att de brutit mot Trafikverkets avtal. Något som Katarina Norén förklarar med att Trafikverket inte har något val.

-Vi har inget bevis för att de brutit mot våra krav förutom några formfel, vilket inte är tillräckligt, säger hon. Men snart ökar våra möjligheter att utestänga företag i och med de nya upphandlingsreglerna.

Från 18 april då de nya upphandlingsdirektiven träder i kraft blir det mycket enklare att i en upphandling utesluta ett företag som brutit mot de sociala villkoren.

Hon uppmanar alla anställda att kontakta facket och Trafikverket om de misstänker att något är fel.

-Då kan vi göra en granskning. Vi måste samarbeta för att få ordning på detta.