–De berörda kommer att få ett ekonomiskt erbjudande, som bland annat innebär fördubblad uppsägningstid och arbetsbefrielse, säger Hans Gustavsson, ordförande för Sekoklubben på Telia.

Telia stänger var fjärde butik

Nyhet

I dag har Telia 8 000 anställda, trots årliga neddragningar. Hans Gustavssons första övertaglighetsförhandling var på Televerket 1992 och det har bara fortsatt.

Hans Gustavsson, ordförande Seko Telia.

Men samtidigt som personal sagts upp har Telia anställt personer med ny kompetens.

–Man har inte tagit reda på vad den egna personalen kan för att ge dem utbildning. Det har vi varit kritiska till.

Risken är stor att kunderna kommer att märka av en sämre service när uppsägningarna är genomförda, enligt Hans Gustavsson. Mer läggs ut på externa leverantörer.

Tjänar för lite

Enligt Seko beror neddragningarna på att börsen och aktieägarna inte tycker att Telia tjänar tillräckligt mycket pengar. Företaget går inte dåligt, men tvingas göra sig av med personal för att tillfredsställa marknaden.

Hans Gustavsson är besviken på att svenska staten, som är största ägare med 37 procent av aktierna, inte nöjer sig med en mindre utdelning.

–Statens intresse för bolaget är så dåligt att de inte ens har en representant i styrelsen, säger han. De gör inget för att underlätta teknikskiftet exempelvis.

Telias största problem, enligt facket, är övergången från fast telefoni till mobila tjänster.

Intäkterna måste öka

Telia har färre kunder på kopparnätet, men får inte tillräckligt med intäkter för att sköta underhållet. Företaget tjänar inte heller så mycket på mobiltelefonin. 

–Vi sköter underhållet av kopparnätet så länge vi har kunder. Frågan är när det inte går längre. säger Hans Gustavsson.

Lösningen är att hitta nya intäkter, tror Seko. Köpet av Bonniers är ett försök. EU har dock inte gett grönt ljus för det ännu. En annan växande marknad är IOT, the internet of things. Där det kan finnas en potential.

–Telebranschen har haft flera teknikskiften, som gått bra och som inte drabbat kunderna. På 50-60 talet automatiserades telefonen, sen som AXE-växlarna. Då fick kunderna ett mervärde.

–I dag är läget annorlunda. Vi kommer på sikt att säga upp kunder som därmed blir av med sin fasta telefon, säger Hans Gustavsson.