Den 8 december kom tilldelningsbeslutet från SL som innebär att det Hongkongbaserade företaget MTR kommer driva pendeltågsverksamheten i Stockholm från den 11 december 2016.

Två veckor senare meddelade ISS, som sköter städningen av vagnar och stationer, att man säger upp samtliga 143 anställda på pendeln på grund av arbetsbrist från den 10 december.

När beskedet kom utbröt spontana strejker under några timmar på tisdagen och onsdagen.

– Folk var upprörda och det uppstod en arbetsvägran som vi nu fått löneavdrag för. Folk är väldigt oroliga för vi vet inte vad som kommer att hända, säger Freddy Soto som är anställd på ISS och sitter i styrelsen för Seko Pendelklubben.

Nu inväntar man de centrala förhandlingar som Pendelklubben begärt, som förmodligen kommer ske senare i januari. Så länge förhandlingarna pågår kan ISS inte verkställa beslutet om uppsägningar.

Frågan är om operatörsbytet är en så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att all personal följer med till den nya entreprenören.

Enligt Rainer Andersson i Pendelklubbens förhandlingsdelegation är det solklart.

– SL pekar med hela handen i upphandlingsunderlaget: det är en verksamhetsövergång och då ska personalen följa med. Därför är det märkligt att ISS säger upp personalen.

Nu ligger bollen hos MTR, som kommer att anlita ett annat företag, Reneriet, för städning av vagnar och stationer. Om MTR:s tolkning är att det handlar om verksamhetsövergång behöver det inte bli några problem för de som idag är anställda på ISS.

Men det finns ytterligare en osäkerhetsfaktor. Det är att SJ, som kom tvåa i upphandlingen och äger den nuvarande operatören Stockholmståg, har överklagat tilldelningsbeslutet. Därför finns också en oro för vad som händer om den processen medför att trafikstarten blir försenad.

– Blir vi då timanställda eller visstidsanställda till den nya operatören tar över? Då har vi inte våra tillsvidareanställningar kvar och får kanske inte följa med till den nya operatören, säger Freddy Soto.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko, finns en preliminär överenskommelse med MTR om att påbörja förhandlingarna i januari.

– Vi kommer vara tydliga med att det i upphandlingsunderlaget står att det handlar om en verksamhetsövergång. Sedan är ju frågan om vi kommer föra de diskussionerna med MTR eller SJ. Problemet är att en överklagan kan ta lång tid att behandla, så det kan dröja innan vi får besked i den frågan.

I ett brev till de anställda, som Sekotidningen tagit del av, skriver ISS att det inte finns några hinder för verksamhetsövergång bara för att man sagt upp personalen:
”Om MTR eller annan entreprenör tar över hela vår pendeltågsverksamhet kommer arbetsbrist enbart gälla för de medarbetare som tackar nej till att gå över till ny arbetsgivare.”

Sekotidningen har sökt ISS för en kommentar och man har lovat att återkomma.

Pendelklubbens krav

Alla anställda på Pendeln ska erbjudas anställning på MTR eller av de underentreprenörer som ska sköta fordonsunderhåll och städning. De kollektivavtal som idag finns tecknade med Stockholmståg, ISS och Alstom ska tas över av de nya företagen. Ur personalens synvinkel ska övergången till en ny arbetsgivare inte märkas på annat sätt än a loggan på uniformen byts ut. Seko kommer inte att skriva på några avtal innan förhandlingarna är avslutade med alla tre företagen. Arbetsvillkor och anställningar för ALL personal på pendeln ska säkras först.