Sekos ordförande Janne Rudén och trafikutskottets ordförande Ander Ygeman (s) skriver på DN Debatt att 2012 års pengar till järnvägsunderhåll tog slut redan i september. Detta trots att regeringen skjutit till 1,8 miljarder. Vart har pengarna tagit vägen, frågar de sig och varnar för en ny kaosvinter.

De minskade beställningarna från Trafikverket har börjat sätta spår hos entreprenörerna. Nyligen varslade Balfour Beatty 55 personer om uppsägning och på Infranord pågår en översyn på grund av det ekonomiska läget.

– Volymerna går ner och vi kommer inleda förhandlingar om nedskärningar. Runt 20 procent kommer behöva skäras, sedan om det blir huvuden eller maskiner vet jag inte. Men innan årsskiftet kommer vi ha varsel, säger Jörgen Lundström, ordförande för Infranords företagsfack och personalrepresentant i företagets styrelse.

Även på Strukton Rail har man märkt av minskade volymer.

­– Det finns inga pengar. Det har varit en enorm nedgång under hösten. Branschen varslar folk och det kommer innebära problem om ett-två år när det kommer nya projekt, säger företagets vd, Robert Röder.

Men på Trafikverket har man svårt att förstå kritiken.

– Pengarna är inte slut och vi har resurser att säkra vintern. Vi har mer pengar till vinterunderhåll än tidigare och vi är bättre förberedda än någonsin, säger Jan Pettersson, chef för järnvägsunderhållet på Trafikverket.

Varför hävdar entreprenörerna att volymerna gått ned dramatiskt då?

– Jag vet inte om de menar att det är färre förfrågningsunderlag eller mindre pengar ute i systemet när de säger så.

Menar du att det är färre jobb men mer pengar?

– Nej, men en del av pengarna går in i redan påbörjade projekt och andra till nystartade arbeten. Men alla pengar går ut till entreprenörerna.

Går alla pengarna till drift och underhåll, eller stoppar ni in dem i andra projekt?

– Absolut inte. Vi är väldigt hårt anslagsstyrda så det skulle inte gå. Alla pengar går till det de är öronmärkta för.

Hur ser du på kritiken att ni struntar i säkerheten och bara går på lägsta pris i upphandlingarna?

– Jag blir bedrövad när jag hör sådant. Våra entreprenörer vet att vi sätter säkerheten främst och den tummar vi inte på. I år gör vi 450 kontroller av arbetsmiljön hos entreprenörerna mot kanske 100 per år tidigare.

Jörgen Lundström låter sig dock inte övertygas av Trafikverkets försäkringar.

– I mina öron är det ren lögn. Eller så har de ingen aning men då handlar det om ren dumhet i stället.

Enligt honom kommer uppgiften om att pengarna är slut från Trafikverket när det talat med entreprenörerna. Något som också Janne Rudén bekräftar.

– Branschföreträdare har berättat att Trafikverket har sagt att pengarna för 2012 är slut. Och jag tror inte att de från branschen står och ljuger. Man skulle ju inte varsla folk om det var så.