Trafikverket har ingen koll på var pengarna de får gör mest nytta. Det är utredarens beska besked, om än uttryckt i andra ordalag:

– Trafikverket har inte ett ändamålsenligt system för att ge en aggregerad bild av anläggningen, dess tillstånd, kostnad för att byta komponenter och när så behöver ske, kopplat till användningen av anläggningen, sade utredaren Gunnar Alexendersson.

– Det är anmärkningsvärt hård kritik mot Trafikverket och regeringen måste snarast återkomma med åtgärder för att komma till rätta med det här, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

När det gäller utförandet av underhållet anser utredaren att det även fortsatt borde handlas upp av externa entreprenörer. I alla fall i dagsläget. Han öppnar emellertid för att det både finns fördelar och nackdelar med att låta Trafikverket ha egna resurser för att bedriva underhåll i spåren. Denna slutsats han landar i är Trafikverket själva ska avgöra huruvida de vill utföra underhåll i egen regi eller inte.

– Det innebär en avpolitisering av järnvägsfrågan. Frågan är av alldeles för stor politisk vikt för att avgöras av anställda tjänstemän. Ansvariga politiker måste kunna ställas till svars för den infrastruktur som finansieras genom skattemedel. Vi tycker att utredaren ska lämna ett konkret förslag på hur underhållet ska bedrivas, säger Sekos ordförande Janne Rudén.

När det gäller besiktningen av banan är Alexandersson tydligare. Den ska ske i egen regi, både när det gäller vad som behöver göras och i efterkontrollerna av utfört arbete.

– Det är ett bra förslag, men långt ifrån tillräckligt. I ett första steg bör man skapa en egen järnvägsenhet inom Trafikverket och på sikt tror jag att en egen myndighet för järnvägsfrågor är det bästa, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

Järnvägsbranschens intresseorganisationen ser också allvarligt på kritiken mot Trafikverket, även om man inte till fullo delar Sekos analys av vad som behöver göras.

– Att återförstatliga underhållet löser inga problem. Fokusera istället på det som gör skillnad – dela upp Trafikverket i två separata enheter, en för väg och en för järnväg. Det skulle förbättra styrningen av verksamheten och öka kompetensen i upphandlingar, säger Björn Westerberg, talesperson för Järnvägsbranschen i ett pressmeddelande.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger att regeringen kommer återkomma med förslag utifrån utredningen runt årsskiftet och att man till dess ska fortsätta kunskapsinhämtandet.

Är du förvånad över den skarpa kritiken mot Trafikverket?

– Delar av nulägesbeskrivningen överraskar. Jag har ju haft en aning, men när man får en samlad bild så här blir det mycket tydligare. Och utifrån den bilden blir det tydligt att mer behöver göras, säger Anna Johansson.

Trafikverket håller med om delar av kritiken men hävdar att det redan pågår ett förbättringsarbete.

– Vi har själva sett flera av bristerna och arbetar redan med ett flertal åtgärder för att bli bättre. Mycket fungerar bra i Trafikverket, men de brister som utredningen pekar på är mycket viktiga att komma till rätta med. Utredningen stärker mig i min uppfattning att vi jobbar med rätt åtgärder och att vi i är på väg åt rätt håll, säger Torbjörn Suneson, tillförordnad generaldirektör på Trafikverket.