-Alla ger ett seriöst intryck. Hoppas att alla även lägger seriösa anbud, säger Rolf Sjöstrand, ombudsman för Seko och den som bevakar upphandlingen för Sekos del.

Flertalet företag som visat intresse för att lägga anbud finns redan i Sverige. Keolis, SJ, MTR, Arriva och Transdev kör tåg eller buss runt om i landet.

Det brittiska företaget Go Ahead är dock nytt.

-Det är ett stort bolag, som kör både buss och tåg i Storbritannien. De har också fått uppdrag i bland annat Tyskland, säger Rolf Sjöstrand.

Han har personligen träffat företrädare för fyra av företagen. Transdev är det enda bolag som inte tagit kontakt med Seko.

-Jag har presenterat våra kollektivavtal, för att ge bolagen rätt förutsättningar, säger Rolf Sjöstrand.

Ett viktigt krav från Region Skåne är att varje enhet på tågen ska vara bemannad med en tågvärd. Något som de fackliga organisationerna uppskattar.

Kontraktet för Pågatågen ska omfatta såväl trafiken som underhåll och stationsansvar. Det är en förändring från dagens modell där underhållet handlats upp separat. Det nya kontraktet löper på sex år, plus option på ytterligare 1+1 år.

Vilket bolag som till sist ska köra Pågatågen avgörs nästa sommar.