Seko vill ha mer och bättre tunnelbana
I höstas gav Seko Stockholm Arbetarrörelsens tankesmedja uppdraget att utreda förhållandena i Stockholms tunnelbana.
Vid ett seminarium presenterades i dag resultatet i form av två rapporter, en om villkoren för de anställda i tunnelbanan och en om behovet av att bygga fler spår och stationer i Stockholms underjord.
Den första rapporten bygger på intervjuer med så gott som alla yrkesgrupper som arbetar i tunnelbanan, förare, spärrvakter, städare, banarbetare, kontrollanter med flera. Och det är en ganska dyster bild som målas upp.
Ständig jakt på kostnader, fragmenterad verksamhet med många olika entreprenörer och bristande uppföljning från SL:s sida har lett till en ansträngd situation för de anställda. Och de som ”skvallrar” riskerar att få sparken då meddelarskyddet inte gäller privata företag även om de bedriver offentligfinansierad verksamhet.
– Min åsikt är att man bör ta tillbaka kollektivtrafiken och driva den i offentlig regi. Tyvärr vill ju inte ens sossarna, som ska vara vårt eget parti, det så med rådande politik blir det svårt, säger Carolin Evander, ordförande för tunnelbanans röda linje och en av paneldeltagarna vid dagens seminarium.
Johnny Nadérus på Seko Stockholm som projektleder kampanjen säger att syftet är att få stockholmarna att börja prata om tunnelbanan. Det ska bland annat ske genom att man trycker en tidning som ska delas ut till trafikanterna. Tidningen ska komma ut med två till fyra nummer under året. Man kommer anordna fler seminarier och bjuda in samtliga landstingspolitiker att besöka tunnelbanan som arbetsplats.
– Vi vill att stockholmarna, och politikerna, ska få upp ögonen för verkligheten i tunnelbanan. Sedan när folk pratar om det ska vi formulera våra krav.
Vilka kraven är finns ännu inte på pränt, men Johnny Nadérus säger att det kommer om handla om allt, stort som smått. Två krav kan han dock leverera redan i idag.
– Securitas ska ut och SL ska ta över biljettkontrollerna i egen regi. Krav nummer två är att meddelarskyddet måste garanteras för de anställda.