– Det var ankomsttiden som gjorde oss fundersamma. Så då tittade vi på avgångstiden och när vi insåg att chauffören varit ensam insåg vi att det var omöjligt att köra den sträckan på den tiden utan att bryta mot lagen, säger Tomas Boström på Seko Posten i Luleå.

Misstankarna gäller transporter mellan Örebro och Luleå, en sträcka på 100 mil.

– När vi kör själva krävs det tre chaufförer för att kunna köra lagligt den sträckan på den tiden, säger Tomas Boström.

Vid tre tillfällen förra veckan har Seko i Luleå polisanmält körningar som de anser inte kan ha utförts lagligt. Arbetsgivaren har också underrättats och Seko har tryckt på deras beställaransvar som innebär att de ska inrätta trafiken på ett sådant sätt att kör- och vilotidsbestämmelserna kan följas.

– Men jag är övertygad om att det kommer fortsätta, säger Tomas Boström uppgivet.

Seko Posten har under en tid drivit frågan hur man från företagsledningens sida säkerställer att chaufförer som kör Post Nords gods följer lagar och regler.

– Vi misstänker att det inte är Post Nord som anlitat dessa åkare utan underleverantörer eller speditörer, det fråntar dock inte företaget ansvaret för vem som kör transporter för Post Nord, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten.

På Post Nord är man ovillig att kommentera de misstänkte brotten i dagsläget.

– Vi har sett det här. Men enligt den information vi fått fram så kan vi inte se något konstigt med det här. Men eftersom det är polisanmält har vi valt att inte kommentera det här mer än så, säger Anne Jiremar på Postens kommunikationsavdelning.

Vad gör ni om det visar sig att körningarna varit olagliga?

– Vi har som sagt inte sett något konstigt, men om det är några felaktigheter kommer vi naturligtvis göra något åt det.

Tar ni ansvar även för att underentreprenörerna sköter sig?

– Följer man inte lagar och regler så bryter man mot vårt avtal och då agerar vi.