Var tredje kontrollant uppger att den uppmanas av de närmaste cheferna att blåsa upp siffrorna. Vidare förstoras siffrorna ännu en gång när de rapporteras vidare till SL. Dessutom konstaterar revisionsrapporten att arbetsklimatet upplevs som spänt med stor press på de anställda och att arbetstillfredsställelsen är låg hos kontrollanterna.
   – Folk är rädda att bli av med jobbet och cheferna uppmanar folk att rapportera in fler kontroller än vad de utfört, säger Kebba Trawally, vice ordförande för kontrollanternas Sekoklubb.
   Enligt honom varnade klubben redan 2009 för att det skulle bli problem när SL lade ut biljettkontrollen på entreprenad.
   – Revisionen bekräftar det vi sa då att det inte fungerar att gå från att mäta antal kontrolltimmar till antal kontroller. Nu står vi bara och gör utpasseringskontroller där det är många trafikanter i centrala Stockholm. Nästan aldrig på bussarna till exempel.
   I avtalet med SL förbinder sig Securitas att göra tre miljoner kontroller per år. För varje kontroll över det får företaget en krona.
   – Det enda rimliga är att SL river kontraktet och tar tillbaka kontrollerna i egen regi, säger Kebba Trawally.
   I rapporten finns också en uppgift om att det förekommer påtryckningar från fackliga representanter att personalen ska rapportera in färre kontroller än vad som genomförts.
   – Det var en person som förut satt i styrelsen som själv var den som uppmanade folk att rapportera för lite som har sagt det till revisorn. Han sitter inte längre i styrelsen och vi står absolut inte bakom ett sådant beteende, säger Kebba Trawally.
   Erika Ullberg (s), som sitter i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, lyfte frågan i nämnden redan för fem månader sedan efter att hon träffat kontrollanter som påtalat fusket.
   – Men den borgerliga majoriteten visade inget intresse för frågan innan den blev medialt uppmärksammad i somras. Jag är jätteupprörd. Vi motsatte oss att kontrollerna skulle läggas ut från början. Nu måste vi se om vi kan får tillbaka pengar och det är inte ett omöjligt scenario att avtalet med Securitas sägs upp.
   Socialdemokraterna kräver nu av den politiska majoriteten en omfattande skärpning av uppföljningsverksamheten för entreprenader.
   Sekotidningen har förgäves sökt trafiknämndens moderate ordförande Christer G Wennerholm för en kommentar. På sin blogg skriver han dock om rapporten.
   ”Det är oacceptabelt att Securitas inte följer avtalet. Revisorernas samtliga rekommendationer ska genomföras. Securitas får en månad på sig att genomföra rekommendationerna. Om detta inte är genomfört om en månad bör SL undersöka möjligheten att säga upp avtalet.”