Den 1 maj infördes SJ:s nya regler som innebär att all tågpersonal oavsett könstillhörighet får klä sig i kjol eller byxor, scarf eller slips. Nytt är även att det finns shorts och pikétröja i sortimentet.

Det är en fråga som personalen kämpat för en längre tid eftersom kortbyxor inte tillåts i tjänsten. Därför har kjolen varit hett efterfrågad, särskilt under varma sommarmånader bland manliga förare.

Beslutet har hyllats, men faktum är att SJ är näst sist ut bland tågföretagen att tillåta sina manliga tågförare att bära kjol, visar Sekotidningens genomgång.

Arlanda Express: ”Mer progressiva”

På Arlanda Express drivs frågan om ett könsneutralt uniformsreglemente. Men man har inte nått dit än, trots att det finns en vilja bland personalen, berättar Robert Lindberg, som är lokförare och sekreterare i Seko Klubb 108.

– SJ ligger före oss. De är något mer progressiva. Vi har i dag en traditionellt kvinnlig och en manlig uniform. Det står dig fritt att bära vilken som bara respektive uppsättning bärs enligt reglementet. Det går inte att mixa och matcha helt fritt mellan samtliga plagg.

Däremot har företaget luckrat upp policyn kring personligt utryck.

– Det innebär att personal numera får ha synliga tatueringar, bara de inte går upp på halsen eller i ansiktet och eller är stötande.

MTR: ”Helt valbart”

Bolaget har inga restriktioner när det gäller användandet av kjol för män eller kvinnor. Det är alltså helt valbart. En person som identifierar sig som kvinna kan därmed bära slips och män scarf.

– Trafikpersonal och trafikledare är skyldiga att under arbetstid bära uniform. Uniformen används för att resenärer, kunder och kollegor ska kunna identifiera MTR:s personal och är dessutom ett utökat rättsligt skydd för den enskilde medarbetaren, säger Maria Hansson, pressansvarig på MTR.

Hon säger att bolagets uniformsråd har löpande utvärderingar av uniformen.

Arriva: ”Fick shorts”

Arriva, som bland annat driver Pågatågstrafiken i Skåne och Roslagsbanan i Stockholm, har en uniformspolicy som styrs av trafikhuvudmännens krav i upphandlingar när det gäller utformning, färger och branding.

– Det finns inga restriktioner baserat på kön, vilket alltså innebär att en man kan bära kjol, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva Sverige.

Martin Åkersten, yttre trafikledare och tidigare lokförare på Roslagsbanan, gjorde sig känd sommaren 2013 när han i protest mot det dåvarande shortsförbudet klädde sig i kjol.

– I samband den stora medieuppståndelsen med kjolarna ändrade  de sig från företagets sida. Så vi fick shorts. Jag vet att en person fortfarande trivs bättre i kjol.

Vy Tåg: ”Ganska snygg”

– Vi har aldrig haft den frågan, den har inte kommit upp, säger Jan Andersson, pressansvarig och affärschef i Värmland för Vy Tåg.

– Vi har en uniform som är ganska snygg. Förra sommaren när det var så varmt fick man ha kortbyxor på tågen. Normalt sett får man inte det.

Vy Tåg, som tidigare hette Tågkompaniet, har runt 500 tåganställda och driver bland annat Norrtåg och Krösatågstrafiken. Det finns inga bestämmelser kring tatueringar eller örhängen.

– Jag tror vår uniformspolicy är betydligt lättvindigare än SJ:s, säger Jan Andersson.

Transdev: ”Vägrar låta oss”

Transdev som driver Öresundståget har bett att få återkomma till Sekotidningen om hur uniformspolicyn ser ut. Men en anställd, som vill vara anonym, berättar att män inte tillåts bära kjol.

– De vägrar låta oss göra det. Vi har även inte shorts i vårt sortiment. Så vi får sitta och lida i en varm hytt utan AC med samma byxor som vi även använder på vintern.