”Med själ och hjärta tar han strid för såväl uteblivna löner som undermåliga boende- och arbetsförhållanden på utländska fartyg som kommer till Sverige”.

Så motiverar juryn att priset, 10 000 kronor och en SAN-flagga, går till Håkan André.

– Det är klart det är kul, men jag gör ju bara mitt jobb. Egentligen kanske det borde gått till någon som arbetar ideellt, något skyddsombud eller så, säger Håkan André.

Han påpekar också att det inte direkt är arbetsmiljö han arbetar med, utan snarare löner och villkor.

– Men det är klart, får man ingen lön är det väl inte mycket till arbetsmiljö i alla fall.

Han arbetar med bas i Norrköping och bevakar att anställda på fartyg i Östersjön får rätt betalt. Och det är ett arbete som behövs.

– Ett stort problem är att många kör med dubbel bokföring. På pappret ser allt bra ut – kontrakt, lönespecar, övertid – allt sådan är i ordning, men det är bara bluff. De verkliga lönerna är inte i närheten av vad som anges. Det finns massor av fall, men det är svårt att få besättningarna att berätta. De är rädda helt enkelt.

Var kommer de här fartygen ifrån?

– Främst forna Sovjetrepubliker, kan jag väl säga. Men det förekommer överallt. Det var nyligen ett svenskt fartyg som åkte dit i Danmark, till exempel.

Blir du peppad av priset?

– Ja, det är klart. Men jag blev mest överraskad. Jag trodde inte jag skulle få pris för att jag gjorde mitt jobb.

Vad ska du göra med prispengarna?

– De donerar jag oavkortat till Johannisborg seamen’s club, sjömansklubben här i Norrköping.

Sedan 2006 har Sjöfartens arbetsmiljönämnd (SAN) delat ut ett årligt pris för att belöna goda idéer, initiativförmåga och särskilt berömvärda insatser inom arbetsmiljöområdet.

SAN leds av en styrelse med representanter från Sjöfartens Arbetsgivareförbund (SARF), SEKO sjöfolk samt Sjöbefälsföreningen (SBF). Verksamheten finansieras via Sjöfartens Arbetsmiljöstiftelse (SAMS).