Det säger Monica Danielsson som är ordförande för Seko:s klubb Västtåg.
– Det var väldigt synd att SJ inte tog trafiken från början. Då hade man kunnat rädda en del villkor för delar av den äldre personalen, som exempelvis pension vid 60 år, säger hon.
Samtidigt tycker hon att det är positivt att det blir en stabil aktör som tar över, även om det blir rörigt i början.
– Tiden för övertagandet är väldigt kort. SJ måste ha haft tid att förbereda övertagandet innan det blev känt, säger Monica Danielsson.
DSB Väst sa nyligen upp det lokala kollektivavtalet, men har återtagit uppsägningen, vilket betyder att det avtalet gäller till dess att Seko tecknar ett avtal med det nya bolag som SJ bildat för Västtrafiken.
– Vad det innebär vet vi inte. Vi vill i alla fall inte gå på SJ:s avtal för fjärrtrafik, det är en helt annan typ av trafik, säger Monica Danielsson. Vi vill hellre modifiera det avtal vi har.
DSB Väst tvingas betala 245 miljoner kronor till Västtrafik för att komma ifrån sina åtaganden. DSB har även regionaltrafik i Småland och Uppland, båda företagen går med förlust.
Precis som DSB Väst sade DSB Småland och DSB Upptåget tidigare upp sina lokala avtal för att sedan ta tillbaka uppsägningarna, med smärre förändringar av innehållet.