Kraven i landstingets Insta-mätning, som är en nordisk standard för städkvalitet, är 90 procent. MTR nådde 74,1.

I avtalet mellan MTR och Trafikförvaltningen innebär det ett vite på 5 miljoner kr.

-Vi har påtalat bristerna och kommer att göra nya mätningar under hösten, skriver Claes Keisu, presskommunikatör på SL/Trafikförvaltningen, i ett mejl till Sekotidningen.

Om MTR betalat vitet kan inte Claes Keisu svara på. Det är vad som står i avtalet som gäller, uppger han.

-Det är inte som att vi skickar en faktura, så det finns inte något datum satt när vite ska betalas. Det kommer att hållas ett antal arbetsmöten med MTR under kommande månaden där frågan tas upp och det kommer att göras mätningar i tredje och fjärde kvartalet, säger han.

Trots att kvalitetskraven inte uppnås har städföretaget Renieriet, som utför städningen på pendeltågen, under sommaren sagt upp ett stort antal städare och minskat arbetstiden för ännu fler. Totalt försvinner ett 60-tal heltidstjänster av totalt drygt 190.

På frågan om Trafikförvaltningen oroas över städkvaliteten efter så stora nedskärningar svarar Claes Keisu:

-Vi utgår från att MTR tar ansvar för att städningen når den stipulerade nivån. Om inte utgår viten.

Klockan 16 idag tisdag samlas pendelstädare utanför SL:s huvudkontor i Stockholm för att protestera mot nedskärningarna. De vill ha svar på sina frågor om vad politikerna tänker göra för att rädda jobb och undvika städkaos på pendeltågen. Seko stöder manifestationen.