Av 183 heltidstjänster återstår alltså 120. Vilka personer som sägs upp, vilka som hänvisas till deltidsjobb och vilka som får ha kvar sina heltidsjobb blir klart nästa vecka.

-Då kommer alla berörda att få besked, vilket är en av de frågor medlemmarna vill ha svar på, säger Sekos ombudsman Carolin Evander och pendelklubbens ombud Rainer Andersson

Den andra frågan alla ställer sig är hur det ska gå att upprätthålla kvaliteten i städningen med färre anställda. Särskilt svårt ser det, enligt Seko, ut att klara fordonsvården.

-De hinner inte med i dag, hur ska de då klara det med den nya organisationen, säger Rainer Andersson. När vi presenterade den nya organisationen för medlemmarna på medlemsmötet igår ställde sig alla den frågan.

Även Seko är skeptiska till att företaget klarar sitt uppdrag med så låg bemanning inom fordonsvård som det blir från 1 oktober.

-Ungefär hälften så många ska städa nästa dubbelt så mycket, säger Rainer Andersson.

Reneriet tog över städningen på pendeltågen i Stockholm i samband med att MTR fick uppdraget att köra trafiken. Det är MTR som anlitar Reneriet, som dock får så lite betalt att verksamheten inte går runt. Företaget har enligt uppgift till Sekotidningen gått med 17 miljoner kronor i förlust det första halvåret i år.

-Reneriet måste klippa sina kostnader. Vi har försökt stoppa det här, men har inte makt att göra det, säger Carolin Evander.

Rainer Andersson oroar sig över att de som blir kvar på företaget kommer att må dåligt av att tvingas arbeta hårt och ändå känna att de inte räcker till.

-Nästa steg för oss blir att försöka påverka politikerna och SL/Trafikförvaltningen att de ser till att städarna får möjlighet att göra ett bra jobb, arbeta heltid och ha kvar sina jobb. Vi gick in i det här med 183 heltidare och vi anser att de ska vara kvar.