Seko väntar på besked om traktorgrävarens utbildning och behörighet, om bemanningen på plats och Strukton Rails säkerhetsplanering.
Strukton Rail var ansvarig för arbetet, som utfördes av inhyrda underentreprenörer.
Olyckan skedde när en traktorgrävare spårade ur och krockade med ett X 2000-tåg på väg från Stockholm. Den senaste uppgiften är att traktorn spårade ur några sekunder innan tågmötet. Alltså fanns ingen möjlighet att stoppa trafiken.
– För mig är det naturligt att en traktorförare har en tillsyningsman med sig som talar om att ett tåg är på väg och då uppmanar föraren att stå still, säger Jörgen Lundström med 30 års erfarenhet av banarbete. Han är också ordförande för Seko på Infranord, tidigare Banverket Produktion.
Jan Halvarsson är ombudsman för de privata bolagen inom järnvägsunderhållet och den som ställt frågor till bland annat Strukton Rail. I dag tisdag har han inte fått några besked.
– Frågan är om det exempelvis fanns tillsyningsman på plats, säger han. Det ska finnas vid den här typen av arbete.
Strukton Rail kan inte se att företaget gjort något fel. Det handlar om en ren olyckshändelse, enligt Sven Kristiansen, kommunikationschef och den som utsetts till Struktons talesperson.
– Olyckor kan hända och ett mötande tåg kan spåra ur, likaväl som ett arbetsfordon, säger han.
På frågan om gällande skydds- och säkerhetsregler följts under det aktuella arbetet svarar Sven Kristiansen att arbetet var tillåtet och att olyckor inte går att undvika.
– Vi som entreprenörer måste få mer inflytande över hur arbetet med spårunderhåll ska gå till, säger han. Vi har varit tvungna att utföra arbetet med hög risk och kan inte själva påverka om hela spårområdet ska vara avstängt eller vilken hastighets förbipasserande tåg ska ha.
Vintern 2009/2010 var extra hårt drabbad av tillbud och olyckor. Infranord hade 27 tillbud mot fyra 2007/2008. Tre banarbetare omkom, varav en i snöröjning på banan mellan Linköping och Norrköping. Även den gången var det Strukton Rail som ansvarade för arbetet. Arbetsmiljöverket kritiserade företaget för bristande säkerhetsplanering den gången.
– Det är olyckligt, det får bara inte hända, säger Sven Kristiansen.
För arbete i spårområde gäller en rad olika föreskrifter. Bland annat Banverkets (numer Trafikverkets) regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde.
Där slås det bland annat fast att när ett stort arbetsfordon är i ett spårområde ska arbetsredskapet inte i någon stund riskera att komma in i den säkerhetszon som ska omge till exempel ett tåg i trafik. Arbetsledningen ansvarar för att föraren blir instruerad om detta.
Jörgen Nicklasson är säkerhetsansvarig på Trafikverket. Han gör klart att verkets uppfattning är att avtalen med entreprenörerna, som Strukton Rail och Infranord, innebär att företagen ska följa de säkerhetsregler som gäller.
– Det är helt okej att ha arbetsfordon på ett avstängt spår, säger han. Så länge man informerar och utbildar personalen om hur de ska agera.
Jörgen Lundström är för sin del övertygade om att det går att förhindra fortsatta olyckor. Dels genom stoppa minskade anslag till underhåll – regeringen har minskat Trafikverkets budget med 700 miljoner. Dels genom att staten återtar verksamheten. Något som också Seko anser.
– Nation efter nation, som Nya Zeeland, har visat att det blir säkrare om en sammanhållen myndighet får samhällsansvaret. I dag tror Trafikverket att det går att köpa ansvaret på en marknad.
Olyckan i söndags utreds av Statens Haverikommission Arbetsmiljöverket, Polisen och Strukton Rail.