Texten uppdaterad

Olyckan inträffade när lokföraren, som arbetar för Green cargo, skulle växla ett tomt virkeståg från stambanan till en terminal. Han hittades svårt skadad under en vagn och fördes först till Skellefteå sjukhus. Igår förändrades hans tillstånd och han flyttades till Umeå.

Orsaken till olyckan är inte fastställd och enligt Green cargos kommunikationsdirektör Sohana Josefsson kommer det sannolikt att ta flera månader innan man med säkerhet vet vad som hände och varför.

-Det vi vet är att en axel på vagnen har hoppat ur spår, säger Sohana Josefsson.

Polisen, som startat en utredning gällande arbetsmiljöbrott genom vållande till kroppsskada,

har gjort en teknisk undersökning på platsen och haft inledande förhör med personer på plats. Förundersökningen leds av kammaråklagare Stig Andersson på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Östersund.

-Vi vill veta hur sådana här olyckor kan förhindras och därför samlar vi även in övrig information, såsom vilka riskbedömningar som gjorts, vad skyddsronder visat och så vidare, säger han.

Information samlas också in av andra aktörer, enligt Stig Andersson.

-Det är alltid många inblandade i sådana här arbetsplatsolyckor, säger han.

Till övriga aktörer kan exempelvis Infranord räknas, som har Trafikverkets uppdrag att sköta underhållet av banan i Bastuträsk.

-Det får visa sig under utredningens gång. Trafikverket har det övergripande ansvaret för olyckplatsutredningen, säger Ronny Fredriksson, trafik och säkerhetschef på Infranord, till Sekotidningen.

Olyckan är anmäld till Arbetsmiljöverket, men det kan bli så att Transportstyrelsen tar Arbetsmiljöverkets plats i den fortsatta utredningen.

-Vi måste bena ut sådana formalia också, säger Stig Andersson.

Statens Haverikommission har beslutat utreda händelsen.

2012 omkom en lokförare vid växling på bangården i Sundsvall. Då var det ett brott på växellokets axel som orsakade olyckan. Green cargo tog den aktuella typen av växellok ur trafik efter olyckan.