-Företaget har en månad på sig att göra utredningen, säger arbetsmiljöinspektör Håkan Angeldahl.

Dödsolyckan inträffade vid bygget av Citybanan som ska bli en sex kilometer lång tågtunnel genom Stockholm. Rosenqvist AB, där den omkomne var anställd, är underentreprenör till Infranord.

Mannen omkom när traktorföraren bytte skopa och skulle testa om den satt fast. Den lossnade och rullade ner i den grop där 26-åringen befann sig. Den omkomne klämdes och hans liv gick inte att rädda.

Håkan Angeldahls bild av branschen är att det händer ganska ofta att skopor lossnar på grävmaskiner och att det måste ses som allvarliga händelser.

-Frågan är om företagen i allmänhet uppfattar det som ett tillbud, som kan få de följder vi sett här. Vi är intresserade av att ta reda på hur olyckor av den här typen kan förebyggas, säger han. Det kan också finnas brister i tillverkningen av maskinerna.

Christer Andrée är huvudskyddsombud för Seko på företaget. Han betraktar händelsen som en ren olycka.

-Det som hände var höjden av otur, säger han. Efter olyckan har företaget agerat bra, det har varit ett gott omhändertagande.

Enligt företaget var det inget fel på maskinen, den var servad och kontrollerad. Personalen gjorde heller inga fel, enligt huvudskyddsombudet.