Regeringen, med civilminister Ardalan Shekarabi i spetsen, gav Trafikverket i uppdrag att utreda hur man ska kunna arbeta för ökad sysselsättning för personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden, genom att ställa sysselsättningskrav i offentliga upphandlingar.

Idag kom Trafikverkets rapport där man föreslår att man från den 1 januari 2016 ska börja ställa sådan krav. De som i första hand ska komma ifråga är personer utan gymnasieutbildning och personer med utomeuropeiskt ursprung, de som är de som har svårast att få jobb, med någon koppling till branschen.

I korta drag går förslaget ut på att alla kontrakt över 50 miljoner kronor ska innehålla krav på en plats per 50 miljoner kronor. Hälften av platserna ska gå praktikanter och hälften till anställningar som kan vara subventionerade av Arbetsförmedlingen eller liknande.

–  Det här är en positiv nyhet för jobben och de som idag står långt ifrån arbetsmarknaden. Det här kommer att ge fler chansen att både vässa sin kompetens samtidigt som fler kommer att komma ut i jobb, säger Ardalan Shekarabi.

Civilministern har genomfört och utlovat andra reformer för att säkerställa att olika sociala krav ska ställas vid offentliga upphandlingar. Bland reformerna märks bland annat en ny upphandlingsmyndighet inrättats till stöd för kommuner och landsting i offentliga upphandlingar, en nationell upphandlingsstrategi i stället för att olika myndigheter gör på olika sätt och att regeringen ska styra sina myndigheter mer.

Vid ett seminarium anordnat av Seko och Byggnads tidigare i år möttes Ardalan Shekarabi av applåder när han sa att det ska bli obligatoriskt att kräva villkor i nivå med svenska kollektivavtal.

– Nej, nej, inga applåder. Det är så självklart att skattepengar inte ska användas till social dumpning, svarade han då.

Där diskuterades också frågan om sysselsättningskrav, något som är vanligt i Storbritannien och förekommer i till exempel Nederländerna, men knappt prövats i Sverige tidigare.

När Trafikverket nu som första myndighet lämnar förslag på sysselsättningskrav räknar man med mellan 200 och 1500 extra praktikplatser och anställningar per år. Kostnaden bedöms, mycket grovt, räknat bli 200 miljoner kronor för Trafikverket.