Beslutet innebär att Trafikverket självt kommer att genomföra kontroller för att upptäcka behov av underhållsinsatser i järnvägen. Vidare ska Trafikverket även sköta leveransuppföljning i egen regi, det vill säga kontrollera att entreprenörerna lever upp till kraven i sina kontrakt.

– För fler tåg i tid är det viktigt att Trafikverket i sin egen organisation har god kunskap om anläggningen, dess tillstånd och behov av åtgärder. Dagens beslut är en viktig del för att kunna bedriva en fungerande underhållsverksamhet. Staten ska ta det samlade ansvaret för kontroll och utförande av underhåll inom järnvägen och detta beslut är ett steg på vägen, säger infrastrukturminister Anna Johansson i en kommentar.

Även Trafikverket ser positivt på det nya uppdraget.

– Den rekommendation vi gav när vi utredde frågan ligger helt i linje med det som nu blev regeringens beslut. På så sätt får vi en bättre koll på anläggningen så att vi kan bli en ännu bättre beställare, säger Bo Vikström på generaldirektörens kansli, som lett Trafikverkets utredning.

Innan han tagit del av hela beslutet vågar han inte uttala sig om någon tidplan. Men i Trafikverkets utredning talas det om att det tar cirka fem år att genomföra förändringarna av besiktningsarbetet.

– Vi kommer behöva anställa ett 70-tal personer. Men det finns inte så många besiktningsmän, så det kommer vara nödvändigt att utbilda nya.

Dagens beslut är en del av det uppdrag regeringen lämnade i maj 2016 till Trafikverket. I uppdraget, som ska slutredovisas den 24 februari, ingår även att i minst två områden sköta underhållet i egen regi. Detta ska sedan analyseras och jämföras med järnvägsunderhåll upphandlat i konkurrens i hela landet. Uppdraget innebär också att Trafikverket ska utreda vilken maskinell utrustning som bör ägas av staten.

Regeringen uppger på sin hemsida att man avser att efter slutrapporten ta ytterligare steg för ett samlat statligt ansvar av järnvägsunderhållet.