En bensinpump har gjort stora kulhål i en godstrafikvagn. Bredvid går det att läsa:
Varje dag dödar man järnvägsfrakterna. Alla är berörda. Vi måste reagera.
Affischer med det här dramatiska budskapet har klistrats upp på 1900 reklampelare i Frankrike under de senaste veckorna.
Bakom står fackklubben på det statliga järnvägsbolaget SNCF, som vill att befolkningen ska få upp ögonen för vad som håller på att hända med godstrafiken.
Kampanjen har knappast setts med blida ögon av järnvägsbolagets ledning, som har stämt fackklubben för förtal. Men den här veckan beslutade en domstol att lägga ner målet.
Enligt det största järnvägsfacket CGT Cheminots halverades volymen av gods på järnvägen mellan 2000 och 2009.
För två år sedan lanserade SNCF:s ledning en omstrukturering av frakttrafiken, och satsar nu framförallt på de största och mest lönsamma linjerna. Enligt fackklubben innebär detta bara en fortsatt nedrustning.
– Det ser jag med egna ögon varje dag. Nyligen slutade vi att serva en betongfabrik i närheten, säger Yves Petitperrin i CGT.
Han berättar att det i Blainville-sur-l’eau i nordöstra Frankrike, där han själv arbetar, tidigare fanns en stor plattform för godstrafiken.
– Men idag finns nästan ingenting kvar. Det är synd för jag tror verkligen att järnvägstransporterna skulle kunna ha en framtid.
Enligt Yves Petitperrin fortsätter den franska regeringen istället att prioritera vägtransporterna, trots löften om miljöförbättringar, och trots de allt dyrare bensinpriserna.
Precis som kollegorna på huvudkontoret i Paris efterlyser han nu en nationell debatt om järnvägstrafikens framtid.
– Det går inte längre att vi bara håller på att diskutera internt. Jag har försökt att väcka opinion om den här frågan flera års tid. Förhoppningsvis har kampanjen fått befolkningen att reagera.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike