Arbetsmiljöverket fann i sin utredning att företaget som männen arbetade åt, Norsk Baneservice, brustit i säkerhetsrutinerna och inte sett till att de anställda följt de regler som finns. Därför begärde Arbetsmiljöverket att företaget skulle åtalas enligt Arbetsmiljölagen.
Kammaråklagare Aino Alhem vid enheten för miljö- och arbetsmiljömål i Stockholm har dock valt att inte gå vidare.
– Jag har lagt ner förundersökningen med motiveringen att det inte går att bevisa att företaget brutit mot arbetsmiljölagens bestämmelser, trots den tragiska händelsen, säger hon.
Utredningen har visat, enligt åklagaren, att arbetslaget som var ute på spåret gjorde arbetet på ”eget bevåg”. De bröt därmed mot säkerhetsrutinerna och genomförde ett arbete som ingen beordrat dem att göra.
– Arbetet pågick egentligen på natten med så kallat A-skydd och då var trafiken avstängd. Men det saknades en komponent under nattarbetet som arbetslaget bestämde att de skulle sätta dit dagen efter när trafiken inte var avstängd, säger Aino Alhem. Det var mot reglerna.
Finns det inte brister i företagets säkerhetsarbete om de anställda gör så här? De kanske kände en press att bli klara
Finns det inte brister i företagets säkerhetsarbete om de anställda gör så här? De kanske kände en press att bli klara.
– Det är inget vi kan åtala arbetsgivaren för, säger Aino Alhem.
Arbetsmiljöverket har för sin del valt att avsluta ärendet och avstår från att överklaga till riksenheten för arbetsmiljömål.
– Vi delar åklagarens uppfattning att företaget hade bra rutiner, som arbetslaget bröt mot, säger Lennart Adèrn, jurist på Arbetsmiljöverkets distrikt i Stockholm.
Samtidigt som Karlbergsolyckan åtalsanmäldes begärde Arbetsmiljöverket åtalsprövning av en händelse i Linghem utanför Linköping i början av 2010. Då omkom en snöröjare som arbetade åt Strukton Rail när han blev påkörd av ett X2000-tåg.
Linghemolyckan utreds fortfarande, enligt åklagare Jan Andersson i Jönköping. Nya uppgifter kom fram i somras i samband med att Haverikommissionen presenterade sin utredning, bland annat med stark kritik mot att både Banverket och Strukton Rail kände till att otillåtna arbetsmetoder förekom i spårarbetet.
Varken Banverket eller Strukton Rail gjorde något för att stoppa felaktigheterna. Även Transportstyrelsen fick kritik för att inte ha granskat företagets säkerhetsarbete sedan 2005.
– Polisen fortsätter att utreda Linghemolyckan, men tyvärr är jag inte deras arbetsledare så jag har ingen aning om när det blir klart, säger Jan Andersson.
Arbetsmiljöåklagarna har inga egna utredare utan får dela polisens resurser med andra, vilket Jan Andersson tycker är frustrerande.
– De kan få helt andra saker att arbeta med och då måste de lägga mitt ärende åt sidan, säger han.
Såväl åklagare som domstolar får ofta kritik för att arbetsgivare klarar sig undan ansvar för olyckor och dödsfall. Det är mycket få fällande domar.