-Majoriteten är överens om att konduktörerna ska få en utvecklad roll. De ska vara mer av tågvärdar i vagnarna och på plattformarna. Resenärerna ska själva visera biljetterna via stolpar på perrongerna, säger Claes Wersäll, pressansvarig hos det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.

Seko har under hösten kampanjat för att konduktörerna inte ska ersättas av stolpar och ser att det fortfarande saknas garantier för att konduktörerna ska få vara kvar på Tvärbanan och övriga spårvagnar. Roslagsbanan är tågtrafik och måste ha tågvärdar ombord.

-Problemet med den här överenskommelsen är att politikerna inte kommer att fatta beslut om att det ska finnas tågvärdar ombord, säger P O Fällman, ombudsman på Seko.

Hur många konduktörer som ska arbeta kvar i lokaltrafiken är inte en politisk fråga, enligt Claes Wersäll.

-Det blir en fråga för arbetsgivaren och facket att diskutera. Men det behövs tågvärdar, och de kommer att ha en viktig funktion, säger han.

Ett syfte med förändringen är att få in mer intäkter från resenärerna. Det hoppas politikerna nu uppnå. Seko hävdar dock att biljettstolpar kan minska intäkterna.

-Det bygger på att resenärerna väljer att betala vid de nya stolparna. Vi tror knappast att fusket minskar, säger PO Fällman.

En annan orsak till att frågan om visering på tågen är aktuell är att Arbetsmiljöverket granskat om de handdatorer (BKU) som konduktörerna använder har orsakat arbetsskador. Enligt verket, som stöder sig på arbetsgivaren Arrivas bedömning, har användningen av BKU så stor risk att datorn inte ska användas alls.

-Den riskbedömning Arriva gjort med hjälp av Previa är imponerande. Det framgår tydligt vilka risker som finns, säger arbetsmiljöinspektör Per-Erik Johansson.

-Att det innebär att jobb försvinner är inte en fråga som Arbetsmiljöverket tar hänsyn till, lägger han till.

Försöksverksamheten med biljettstolpar ska pågår mellan 6 och 12 månader och omfattar samtliga stationer på Tvärbanan och Nockebybanan.