För drygt ett år sedan kom företaget med en sparprogram/omorganisation som innebar att 400 tjänster försvann. Detta efter en förlust på 160 miljoner för 2013. Nu kommer alltså nästa varsel.

– Det är den tredje julklappen vi får på tre år. De tre senaste åren har företaget kommit med stora varsel lagom till jul, säger Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord.

Totalt 750 tjänster har försvunnit de tre senaste åren. Men enligt Jörgen Lundström har inte arbetsuppgifterna försvunnit.

– Det blir ju inhyrda i som utför dem i stället. Förra året hade vi omräknat 30 årsarbetstider med inhyrd personal. I år är det 130. Då kan de visa upp tjusiga siffror på avkastning per anställd, men vinsten blir ju inte högre för det.

Han påpekar också att det pågår ständiga tvister om arbetstiden. De anställda jobbar för långa pass, för mycket natt och övertidsbergen tornar upp sig.

– Men när vi påpekar det för arbetsgivaren svarar de bara med att de har sina krav från näringsdepartementet om vinst, säger Jörgen Lundström.

Hade det gjort någon skillnad om regerings budget gått igenom? Där fanns ju 1,2 extramiljarder till underhållet.

– Det här handlar inte om att få mer pengar, eller om vilka behov järnvägen har. Det handlar bara om att Infranord har krav på sig att leverera pengar till näringsdepartementet.

Infranords personalchef, Torgny Johnsson, menar att det handlar om att fortsätta det effektiviseringsarbete som inleddes med det förra varslet.

– Det räckte tyvärr inte. Vi måste bli ännu effektivare och därför lägger vi det här varslet på 150 tjänster över hela landet.

Seko menar att det är regeringens vinstkrav som ligger bakom?

– Det är Sekos tolkning. Men vi är ett affärsdrivande bolag och då har vi krav på effektivitet.