I gruvindustrin, som är pionjärer på området, har andelen kvinnor mångdubblats de senaste tio åren.
Det är bättre betalt än typiska kvinnojobb, männen är positiva till blandade arbetsplatser, och föreställningen att kvinnor kör mjukare lockar företag som har dyra maskiner.
– Däck som kostar en halv miljon kronor vill man vara rädd om, säger Hampe Mobärg,
vd för Maskinentreprenörerna, ME.
Kvinnornas genombrott i gruvindustrin imponerar på resten av branschen, som med stöd av ME börjar se sig om efter fler kvinnor. Utbildningen i Bålsta är bara början.
Helena Löfstedt, på Liljaskolan i Vännäs, är en av två kvinnliga yrkeslärare på gymnasieskolans maskinförarprogram. Hon efterlyser mer utåtriktade satsningar. På så sätt kan branschen locka ännu fler tjejer till yrket, tror hon.
– Scania har ”girls trucking day”, för att locka tjejer till lastbilsyrket. Jag hoppas vi kan få något liknande, säger hon, som själv bildat ett kvinnligt nätverk av yrkeslärare.
Sekos företrädare välkomnar alla satsningar för att få fler tjejer till yrket. Och tycker sig
se en förändring.
– Kvinnorna kommer på bred front, säger Glenn Nordström, sammankallande i Sekos kvinnliga nätverk i väg- och banklubben.