Efter den senaste tidens urspårningar har järnvägsunderhållet blivit en rikspolitisk fråga och nu drar S samma slutsats som V och MP, nämligen att underhållet av järnvägsanläggningar bör ligga hos staten, som en del av Trafikverket. Dock anser S att det fortfarande vara möjligt att göra upphandlingar.

För att betona frågans allvar deltog både Stefan Löfven och Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman i presskonferensen där förslagen presenterades. Löfven sade att järnvägens kris drabbar både arbetspendling och godstransporter och att den därmed blir ett hot mot jobben.

Sekos förbundsordförande Janne Rudén är positiv till att låta Trafikverket utföra underhåll i egen regi. I en kommentar säger han att om staten får ett samlat ansvar för underhållet så kan vi flytta fram positionerna och få ordning och reda inom järnvägen.

– Det är också oerhört viktigt att de anställda omfattas av meddelarskydd så att olyckor och missförhållanden kan undvikas.  Detta är något vi har förespråkat under lång tid.

Socialdemokraternas krav

Underhållsenhet inom Trafikverket. Det statliga aktiebolaget Infranord bör successivt omvandlas till en underhållsenhet inom Trafikverket. Underhållskontrakt bör i takt med att de löper ut överföras till denna nya enhet. I regel upphandlas ett kontrakt på fem år. Det finns i dag omkring 35 kontrakt för järnvägsunderhåll. Om Trafikverket bedömer att ett underhållsprojekt eller delar av ett projekt bör upphandlas så står det verket fritt att göra det. Skärpt tillsyn. Redan nu vill vi skärpa tillsynen av järnvägen. Trafikverket måste snabbt bygga upp kompetens för att inspektera säkerheten på de egna banorna och inspektera kvaliteten på entreprenörernas arbete. I dag är det entreprenörerna själva som inspekterar kvaliteten på det egna arbetet. Det är en unik och osäker lösning. Säkerheten på järnvägen måste ha högsta prioritet. Meddelarfrihet. Meddelarfriheten hos de anställda i järnvägsbranschen måste ha central funktion för att öka säkerheten. I eventuella nya kontrakt för privata järnvägsentreprenörer måste meddelarfriheten skrivas in. Alla som jobbar med järnvägen måste kunna slå larm om säkerhetsbrister.