Med ett nytt signalsystem, nya tåg och plattformsbarriärer mot spåret, anser trafikförvaltningen i Stockholms län att förarlösa tåg kan börja köra på tunnelbanans röda linje år 2025.

Fördelarna, enligt förslaget, är lägre kostnader, tätare och punktligare trafik samt ökad säkerhet, framför allt genom att plattformsbarriärerna hindrar folk från hamna på spåret.

Seko tunnelbanan har länge drivit kravet om att barriärer ska införas i tunnelbanesystemet. Klubben ser det som positivt att det nu blir verklighet, men ser de förarlösa tågen som en säkerhetsrisk.

– Vi ser stora problem om det skulle hända något under färd. Om det inte finns någon förare ombord är frågan vem som ska evakuera tåget om det till exempel börjar brinna. Det kommer inte heller finnas någon som kan meddela trafikledningen att något hänt, säger Gunnar Woldén som är huvudskyddsombud för förarna i tunnelbanan.

Klubben argumenterar också för att närvarande personal skapar trygghet hos resenärerna.

– Politikerna genomför detta bara för att spara pengar på personalen och struntar i säkerhet och trygghet för resenärerna, säger Gunnar Woldén.

Införandet beräknas kosta 1,6 miljarder, där den största kostnaden hamnar på  plattformsbarriärerna. Enligt förslaget skulle det betala sig på cirka 15 år i minskade kostnader för landstinget med minskade personalkostnader och effektivare utnyttjande av tågen.

I förslaget utgår trafikförvaltningen från en personalminskning på 40 procent, vilket skulle innebära minskade kostnader med 56 miljoner per år. Men bedömningen är att det minskade personalbehovet ska kunna hanteras med naturliga avgångar eller flyttning till andra uppgifter. Till exempel talas det om att förarna ska omplaceras så att man ökar antalet anställda i vagnar och på plattformar.

– Man talar om ambulerande personal på tåg och stationer, men de kommer ju inte finnas där hela tiden och överallt. Så det kompenserar inte för att förarna försvinner när det kommer till säkerhet och trygghet, säger Gunnar Woldén.