–Det är väldigt människofientligt att använda medlemmarnas anställningar för att pressa facket att skriva på ett sämre lokalt avtal, säger Ola Brunnström, förtroendevald i klubben

Han är upprörd över att Arriva går vidare med uppsägningar trots att det, enligt Seko, behövs personal för att klara trafiken framöver.

–Medlemmarna är förstås väldigt oroliga, säger Ola Brunnström. 

Ingen har ännu fått uppsägningsbeked i sin hand, men Arriva har aviserat att den kommer, enligt Seko. Den som har kortast uppsägningstid slutar sin anställning den sista februari.

–Det ger oss tid att agera. Vi kommer att gå ut hårt lokalt och hyvlingsfrågan kommer upp i avtalsrörelsen. Det är svårt att skriva på ett nytt avtal utan att det här är löst, säger Ola Brunnström.

Oenighet om vilket avtal som gäller

Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund säger i en kommentar att företagets uppfattning är att det finns en övertalighet.

Enligt facket har företaget räknat med att personalen ska gå på branschavtalet från och med den 1 december. Branschavtalet har längre arbetstider, vilket skulle innebära att personal blir övertalig.   

–Men ingen tror att vi kommer att gå på branschavtalet från 1 december, säger Ola.

Efter att ett turlistepaket presenterades i oktober har Skånetrafiken meddelat att trafiken ska reduceras genom att tåg kortas från två till en vagn.  

–Även ett kort tåg behöver lokförare, säger Ola Brunnström.

”Hyvling måste lösas”

Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer beklagar att Arrivas verkar säga upp lokförarna, men konstaterar att det inte strider mot reglerna för hyvling.

Om någon säger nej till en omplacering – lägre arbetstid i det här fallet – har arbetsgivaren rätt att säga upp personen. Och behöver inte följa lagen om anställningsskydds regler om sist in – först ut.

–Nu står det ännu mer klart att vi måste nå ett resultat i frågan om hyvling i avtalsförhandlingarna, säger han.

Endast en sa ja till hyvling

Det minskade resandet och Skånetrafikens neddragningar i tidtabellerna på grund av coronapandemin har gjort att Arriva förlorat pengar. I somras varslades 300 anställda om uppsägning. Det verkställdes inte utan istället valde företaget att omvandla heltidstjänster till deltider och att be personalen välja deltid eller uppsägning.

I mitten av oktober visade det sig att endast en anställd hade tackat ja till Arrivas ultimatum om att gå ner i arbetstid eller bli uppsagd, enligt Sekos sammanställning.