Hur många som till sist får gå ner till 80 procent av heltid kan företaget inte säga i nuläget. Det tar ett par tre veckor att räkna fram, enligt Arriva.

Den här veckan har samtliga 320 anställda på Pågatågen fått ett brev från Arriva där de ska svara ja eller nej till en deltidsanställning. Sista svarsdag är 12 oktober.

I dag mötte Arriva delar av kollektivtrafiknämnden i Region Skåne. Företaget redogjorde bland annat för varför de valt att hyvla tjänster i stället för att säga upp övertalig personal. Arriva menar att det är ett sätt att snabbt kunna växla upp om och när trafiken åter kommer igång med full tidtabell.

Moderaten Carina Zachau, som är ordförande i nämnden i region Skåne, är nöjd. Hon anser att Arriva gör så gott företag kan med tanke på dess dåliga ekonomi och den rådande coronapandemin.

– Jag har full förståelse för att det kan vara bekymmersamt för de tågvärdar och kundvärdar osv som nu får en minskad sysselsättning. Samtidigt förstår jag Arriva, säger hon.

Grundorsaken till att personalen först varslades om uppsägning i somras och nu istället tvingas ner på deltid är det minskade resandet i coronans spår.

Arriva säger sig förlora fler miljoner varje månad. Till en del kompenseras företaget av att 122 av de anställda fortsatt är korttidspermitterade. Det motsvarar enligt uppgift till Sekotidningen 55 heltidstjänster.

Politiker kritiska

Andreas Schönström, andre vice ordförande i nämnden och socialdemokrat, är mycket kritisk till Arrivas sätt att hantera effekterna av pandemin. Han menar att Arriva utnyttjar situationen och låter personalen ta smällen.

Som han ser det hade det varit bättre att säga upp personal enligt turordningsreglerna och låta de som arbetar kvar behålla sina heltidstjänster.

– Företaget utnyttjar pandemin för att kunna anställa personal på deltid och använda dem som ett gummiband efter behov, säger han.

Andreas Schönström, till skillnad från ordförande i nämnden, Carina Zachau, ska gå vidare och inom kort träffa Kommunal och Seko för att diskutera vad politikerna kan göra.

– Det finns en majoritet i trafiknämnden för att vi ska agera. Vi vet inte hur ännu, det måste vi utreda. En slutsats är att vi i framtiden måste se till att ställa högre krav på kollektivavtal när vi handlar upp trafik, säger Andreas Schönström.

Inte klart med trafiken 2021

När det gäller nästa års tidtabell uppger Skånetrafiken för Sekotidningen att det inte finns något beslut om att gå upp i full trafik 2021.

Det finns en beställning hos Trafikverket på full trafik från april månad i år. Den beställningen måste Skånetrafiken bekräfta eller förändra inom kort.

Hyvling

Hyvling innebär att arbetsgivare gör om befintliga tjänster så att antalet arbetstimmar blir mindre och lönen därmed lägre. Från heltid till deltid eller från en högre deltid till en lägre. Arbetsgivare använder hyvling istället för att säga upp anställda.